Khao Sok National Park - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Jarno Lotte - WaarBenJij.nu Khao Sok National Park - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Jarno Lotte - WaarBenJij.nu

Khao Sok National Park

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Jarno

21 Maart 2019 | Thailand, Phuket

Vanuit Phuket pakten we de bus naar Khao Sok National Park. Bij de bushalte leerde wij Ruud en Anne kennen. Zij gingen ook naar Khao Sok en hadden een hotel geboekt wat niet heel ver bij die van ons vandaan zat. Met de bus reizen ging vrij vlot. Het was onze eerste keer maar dat is zeker goed bevallen. Plus het was ook nog is gezellig in de bus.

Khao Sok National Park is met zijn 160 miljoen jaar oud een van de oudste regenwouden ter wereld. Met zijn stijle kalksteen kliffen, die vol staan met tropische bomen en planten, het heldere blauwe water en zijn mysterieuze dieren die er nog diep in de jungle leven, zou dit een van de allermooiste plekken in Thailand moeten zijn.

Voordat we bij ons hotel Tree Tops River Huts aankwamen hadden we met Ruud en Anne even contact gegevens uitgewisseld zodat we later op de avond samen konden eten. Ons hotel was prima. We hadden een soort boomhut vlak langs een rivier en de ingang van het park. We konden er letterlijk zo in lopen. Bij ons hotel hadden ze allemaal tours die we konden gaan doen. Ik wilde heel graag de Rafflesia bloem zien en hier boden ze een tour aan om die te zien. De Rafflesia is een gigantische bloem, maar echt gigantisch. Deze bloem kan een diameter krijgen van 106 cm en kan op zijn zwaarst 10 kilo wegen. Ook zou hij een geur van rottend vlees verspreiden.
Tijdens het eten vroegen we of Ruud en Anne ook met ons mee wilde naar de Rafflesia. Zij waren daar ook wel voor in.

De volgende dag hadden we optijd afgesproken bij ons hotel want vanaf hier zouden we vertrekken met onze gids. We moesten eerst een stukje met een bus rijden voordat we bij 't pad zouden aankomen. Onze gids was een, hoe zal ik het zeggen, bijzondere man. Hij maakte continue gekke apen geluiden, slingerde aan lianen en maakte van bamboo de leukste dingen.
Toen we bij de route aan kwamen stonden we aan de rand van de jungle. Je hoorde allerlei vogels en als je goed oplette hoorde je de gibbons. We liepen een voor een achter onze gids aan. Langs de paden had je gigantische bamboo staan, de grootste die ik ooit in mijn leven heb gezien. Het pad waar we op liepen ging als maar omhoog en steeds dieper de jungle in tot dat we bij de Rafflesia kwamen. Wat was dit een grote bloem! Deze was ongeveer een centimeter of 80, dus eigenlijk nog een kleintje. De Rafflesia bloem bloeit om de paar maanden maar 4 dagen. Dus wij hadden ontzettend veel geluk dat we deze konden zien. Na een paar minuten te hebben uitgerust moesten we het hele stuk weer naar beneden en dat was een stuk lastiger dan naar boven. Dit kwam omdat sommige stappen heel groot waren en het ook behoorlijk stijl was. Onderweg kwamen we nog wat dieren tegen, we zagen een hagedis die op een boom zat. Je zag hem bijna niet, maar onze gids spotte hem gelijk. We zagen ook nog een pyrops. De nederlandse naam kon ik niet vinden, maar het is een soort vlinder zei de gids en de Thaise noemen hem in hun taal de olifantenvlinder.
'S middags hebben we lekker gerelaxed en hebben Jarno en ik even een korte wandeling gemaakt naar een waterval. Wat overigens echt een pis straal was omdat we aan het einde van het droogseizoen zitten. Op de weg terug kwamen we nog wel een groep apen tegen.

Ruud en Anne kwamen met het idee om een 2 daagse tour te doen naar Khao Sok Lake met overnachting op het meer. Dit leek ons ook echt super gaaf om te doen. Dus besloten met z'n 4en die tour te boeken. We stonden vroeg op om met elkaar te ontbijten.
Toen we eenmaal in de bus zaten kwamen er 2 Nederlandse jongens erbij, Danny en Niels. Niet veel later nog een Nederlandse jongen, Noud en nog een Nederlandse vrouw, Annet. Een hele bus vol Nederlanders, wat een gezelligheid. De sfeer zat er eigenlijk goed in en het klikte ook allemaal goed. Het eerste stuk van de trip moesten we ongeveer een uurtje met de bus naar een lokale markt. Zodra we de bus uitstapte rook je de geuren van eten van de kraampjes. We kregen even de tijd om wat eten en drinken te halen. Daarna moesten we nog een klein stukje met de bus voordat we bij de pier van Khao Sok kwamen waar we gelijk op een Longtail boot stapte.
Wat was dit park prachtig. We voeren over het meer van het park en je zag stijl rotsen die het water uitstaken. Sommige rotsen waren bekleed met bomen en planten terwijl andere zo stijl waren dat 't niet eens mogelijk was. Het water was helder turquoise en het voelde lekker warm aan. Hoe verder wij het park in gingen hoe mooier het werd. De rotsen leken wel nog hoger te worden en de jungle die ze bekleedde nog dichter.
Na een lang stuk rechtdoor te hebben gevaren, gingen we ineens een soort zijrivier in. Hier zagen we onze overnachtings plek. Het waren allemaal zeer basic huisjes die op een groot vlot stonden. We hadden ook een toilet, douche en zelfs een soort kantine waar we met z'n alle zouden gaan eten. In de huisjes lag een matras, met een kussen en dekentje. Na dat we waren aangekomen kregen we ruim anderhalf uur de tijd om even te zwemmen. Jarno en ik kleedde ons snel om en doken in het water. Oh, wat was dit water lekker om in te zwemmen. En al gauw volgde de rest ook. Even lekker genieten van deze prachtige omgeving en daarna was 't tijd voor lunch.
Na de lunch kleedde we ons om want we gingen hike maken door de jungle naar een grot maar we moesten eerst nog een stuk varen. We stapte op de boot en voeren nog verder de jungle in. We gingen naar een smal stuk helemaal aan het einde van het meer. In mijn beleving zaten we echt heel erg ver in de jungle. De jungle was heel dicht en als je heel stil was hoorde je de apen en vogels. We kwamen aan bij een oever en verder op zag je al een pad de jungle in gaat. Dat pad zou ons naar de grot brengen. Onze gids liet ons een kaart zien van de route die we zouden gaan lopen en dat we zeker 5x de rivier zouden gaan oversteken. Al snel liepen we op het pad achter onze gids aan. De jungle was hier weer zo anders. Dit stuk was eerst dicht en daarna werd het open. Er stonden gigantische bamboo en bomen. Voor we 't wisten stonden we al bij de rivier. Jarno maakte er een spelletje van en wilde z'n schoenen ze lang mogelijk droog houden dus die klom en liep weer over randen en rotsen. Het was hem heel goed gelukt maar tijdens de 5e keer over steken kreeg hij van de gids te horen dat maar gewoon moest mee lopen. We vervolgde onze weg door de jungle tot we bij de grot aan kwamen. Deze grot had echt een grote opening en je zag de rivier vanuit de grot stromen. We liepen door de rivier de grot in en na een tijdje kwamen we in de eerste grote kamer. Aan het plafon hingen honderden vleesmuizen en op de grot krioelde het van krekels. Af en toe zat er een dikke pas tussen die zich te goed deed aan de krekels. Maar ook zagen we grote spinnen en als je met je zaklamp er op scheen dan weerkaatste het licht in de ogen van de spin. De grootste die we zagen was net zo groot als mijn hand. We gingen steeds verder de grot in en liepen nog steeds door het water. Hoe verder we gingen, hoe dieper het water werd. Op een gegeven moment kon ik zelfs niet meer staan. Deze grot was echt zo vet om te doen. Helaas omdat er een rivier liep heb ik geen foto's kunnen maken van deze grot maar wel van de andere. We gingen terug naar de boot en richting de huisjes waar we lekker gingen avond eten. 'S avonds hebben we met de groep lekker een "paar" biertjes gedronken...

De volgende dag moesten we vroeg opstaan want we gingen met de boot een rondje varen over het meer omdat de apen en de vogels in de ochtend het meest actief zijn. We werden niet teleurgesteld, we zagen apen en vogels. Maar de zonsopgang was echt wel heel erg mooi om te zien.
Na het ontbijt kregen we de tijd om even onze spullen op te ruimen en een duik te nemen. Daarna stapte we op de boot en gingen we op weg naar nog een grot. We voeren met de boot weer over het prachtige meer en konden weer genieten van dit ongelooflijke mooi natuurgebied.
De grot waar we nu heen gingen was iets minder spectaculair dan de eerste grot maar in deze kon ik wel foto's maken. Want hier liep geen rivier door heen. We zagen mooie gekristaliseerde stalactieten en stalagmieten. Deze grot was een stuk kleiner, na ongeveer 20 minuten waren we er al door.
Na de grot stapte we op de boot en gingen we met de bus terug naar ons hotel. Voor onze laatste nacht in Khao Sok National Park sliepen we in het Morning Mist Resort. Zo konden we nog even relaxen en genieten voordat we verder gingen naar Chang Mai.

• 21 Maart 2019 - 15:46

Mieke En Jan Sloot:

Hoi Lotte en Jarno,

Wat een machtig mooi avontuur hebben jullie weer beleefd. En het lijkt wel dat waar je ook komt er altijd wel weer Nederlanders opduiken.
    Toch mooi om met volkomen onbekende landgenoten op te trekken om samen dingen te beleven.
    Wij hadden graag betrokken willen zijn bij al die schitterende uitstapjes. Ga zo door en fijn dat we mogen meegenieten.

Groetjes Mieke en Jan

• 21 Maart 2019 - 17:32

Misja:

Hey liefjes, super leuk geschreven weer het lijkt bijna of ik ook een beetje mee ben! Geniet er lekker van veel plezier in Chang mai

• 21 Maart 2019 - 19:59

Ben:

Hallo Jarno en Lotte,
    Geweldig jullie uitgebreid verslag. Ik geniet me suf. Wat een fantastische belevenissen. Droomachtig mooi! Er ontbreekt echter een avontuur vanuit de derde dimensie, te weten een ballonvaart. Wie weet komt dat ook nog op jullie pad. Op naar nieuwe avonturen. BEN BENieuwd!

• 24 Maart 2019 - 10:25

Esmeralda:

Wat een prachtige foto's en verhaal.
    Zo te lezen hebben jullie het prima naar jullie zin.
    Geniet er lekker van en tot het volgende reisverslag.
    xx

• 25 Maart 2019 - 09:09

Helma:

OMG wat een prachtig verhaal. brengt bij mij een hoop naar boven zo uit de jungle.
    De boom lijkt wel dezelfde grote joekel als in Peru. Prachtig!!
    En wat een mooie en bijzondere bloem.
    Wat hebben jullie het fijn zeg.....dank weer voor het delen van het leuke verhaal en de mooie foto's.

Lieve groet en kus , Mama

• 28 Maart 2019 - 04:39

Gerrit:

Hoi.. Lotte en J.J Weer een lekker stukje tekst, vol met prachtige verhalen en foto's
    Zoek met google zoveel mogelijk de plaatsen waar jullie nu zijn op. En krijg dan de extra foto's van de omgeving waar jullie nu zijn. Prachtig gewoon..