Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Jarno Lotte - WaarBenJij.nu Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Jarno Lotte - WaarBenJij.nu

Siem Reap

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Jarno

16 April 2019 | Cambodja, Khett Siem Reab

Daar gaan we dan. We laten Laos achter ons en we gaan naar Siem Reap in  Cambodja. Het werd voor ons de eerste keer dat we de grens overstaken met de bus. Net als voor Laos, moesten we voor Cambodja ook een visum hebben en deze konden we bij de grens overgang kopen. Door wat mensen die we hadden ontmoet waren we op de hoogte van 't feit dat de kans groot is dat je wordt opgelicht. Niet dat je een nepvisa krijgt, maar dat je te veel betaald. Ondanks dat we het wisten zijn we er gewoon ingestonken. Maar het gaat gelukkig om nog geen 10 euro, dus wat dat betreft valt 't wel mee.

We kwamen aan bij ons hotel Tropical Breeze na een redelijk lange busreis. Volgens Googlemaps zou het ongeveer 6,5 uur duren maar het duurde een hele dag. Het was zelfs al donker toen we aankwamen.  We checkte in, brachten onze backpacks naar onze kamer en gingen opzoek naar een leuk restaurant om te eten. Echt letterlijk bij ons om de hoek zat een restaurant die vol zat met toeristen. Dit moest wel een goed restaurant zijn. Maar het zat zo vol, zouden ze nog een plekje hebben? Gelukkig stonden er net 2 mensen op en konden wij mooi aan die tafel gaan zitten. In Cambodja zijn kikkers een specialiteit dus we besloten deze te bestellen. Gegrild en gezouten. Een goede witte wijn erbij. Oh, wat was dit lekker. We hebben een ontzettend gezellige avond gehad.

Onze eerste dag, je raad het vast al, besloten we door de stad de lopen. We kwamen een klein wegrestaurantje tegen waar we besloten te ontbijten. Het was een leuk tentje onder een grote boom met aan de ene kant een drukke straat en aan de andere kant een rivier. Na ons ontbijt liepen we verder en kwamen door smalle steegjes tussen de winkels op een soort indoor markt. Er was werkelijk van alles. Groente fruit, kleding, brood, vis en vlees. De vis en de vlees afdeling stonk enorm en er waren honderden vliegen. Er zat zelfs een local dame haar voeten even te wassen en teennagels te knippen tussen de vis. Nee, ik maak echt geen grapje. Je vraagt je zelf dan wel even af of de restaurants waar je eet misschien hier hun eten inslaan.
Na de markt kwamen we uit bij Pub Street. De naam zegt het misschien al, maar dit is een straat vol kroegen, restaurants, rooftopbars en clubs. Na in de middag terug te zijn gegaan naar ons hotel gingen terug naar Pub Street voor een drankje. Dit "drankje" werd een super gezellig stap avond in Temple Club met z'n tweetjes.

Na een lekker ontbijt en een duik in het zwembad bij ons hotel gingen we naar de Floating Village. Dit dorpje zou, in het regenseizoen, drijven op het water. Tenminste zo lijkt het op alles foto's. Wij waren er aan het einde van het droogseizoen. Dit betekende dat het waterpeil ontzettend laag was en het was al gauw duidelijk dat het dorp niet dreef, maar op hoge palen stond. Het water stond zo laag, dat de boot bijna niet door het zielig overgebleven riviertje kon varen. Aan de zijkant van dat zielige riviertje, lagen boten, liepen dieren en speelde kleine kindertjes tussen de kilo's afval. We voeren rustig langs alle huizen en waren overwelmd door de smerige geuren die onze neuzen binnen drongen. Ik kan je de geur nauwelijks beschrijven. Het was een combinatie van afval, rook van de vele vuurtjes die gestookt werden, de klei van de bodem en verrot vlees of vis. Je kunt je bijna niet voorstellen dat mensen hier tussen wonen. Het bizarre is, dat de mensen die zo wonen, buiten zitten met een iPad of smartphone. Het ligt er maar aan waar je prioriteiten liggen. We voeren verder naar het meer Tonle Sap. Op dit meer dreven huizen en restaurants. Bij een restaurant maakte we een korte stop. Dit bleek een Crocodile Farm te zijn. Natuurlijk hebben we krokodil geprobeerd en het smaakt een beetje naar kip. De textuur is iets taaier maar qua smaakt komt het redelijk overeen. Na dit restaurant gingen we weer terug naar ons hotel en hebben we niet veel meer gedaan want de volgende dag gingen we naar de Tempels van Angkor Wat.

Dit was een dag waar we samen enorm naar hadden uitgekeken. Want we gingen de Tempels van Angkor Wat bezoeken. Deze lagen in een groot archeologisch park ten noorden van Siem Reap. De tempels staan op de lijst van het Unesco werelderfgoed en zijn het grootste religieuze monument ter wereld. Het grote complex stamt uit de 12e eeuw en diende niet alleen als een tempel, maar het was ook de hoofdstad van het Khmer-rijk.
We hadden een tuk-tuk geboekt voor €15,- en hier mee gingen we de hele dag naar het park. Onze eerste stop was Angkor Wat zelf. De grootste tempel, die gewijd was aan de hindoeïstische God Vishnoe, van het hele park. Al gauw zagen we de 3 enorme torens die boven de bomen uitstaken. Hoe dichterbij je kwam, hoe groter ze leken te worden. De stenen waarmee Angkor Wat was gebouwd, waren prachtig versierd met allerlei uitgehakte versieringen. De stenen aan de buitenkant van de tempel waren donker gekleurd door alle effecten van de natuur en aan de binnenkant waren ze licht van kleur. In de tempel stonden Buddha beelden die waren bekleed met een gouden doek. Voor de beelden stonden potten met wierrook en lagen bloemen. Er was ook een mogelijkheid om in een van de drie torens te gaan, maar omdat het heel warm was en de rij ontzettend lang was hebben we dit niet gedaan.
Na Angkor Wat gingen we naar Angkor Thom. Hier lag de oude ruïne Bayon, dit was een oude boeddhistische staatstempel gebouwd door de koning Jayavarman VII. Deze tempel was minder ruim en had overal uitgehakt gezichten in de muren. De gezichten waren van Buddha, de koning en nog andere goden. Net als bij Angkor Wat waren de stenen van Bayon donker van kleur. Hier en daar zat er mos op de stenen wat een prachtig effect gaf.
We bezochten nog wat tempels die een stuk kleiner waren. Deze leken veel op elkaar, maar toch ook weer niet. Elk had zijn eigen stijl en waren gewijd aan verschillende goden. Sommige zaten in een Chinees  renovatie project en zagen er niet uit. Er zaten tussen de authentieke stenen, nieuwe cement stenen.
De tempel waar we erg naar uit hadden gekeken was de tempel Ta Prohm. In deze tempel is de film 'Tomb Raider' met Angelina Jolie opgenomen. Deze tempel had echt een apart karakter en was echt overgenomen door de natuur. Er groeide bomen op de tempel. Op? Ja, letterlijk op de tempel. De wortels van deze bomen waande zich een weg door de stenen van de tempel en drukte ze uiteen. Er stonden constructies bij de tempel om hem bij elkaar te houden. Als deze er niet stonden waren vele stukken al ingestort door de bomen.
Deze prachtige tempels, ik heb er eigelijk niet de juiste woorden voor. Je moet ze echt zelf zien om ze te ervaren. Woorden zijn gewoon niet genoeg.

Die avond zijn we naar X-bar geweest met Jani (de Finse jongen die we eerder hadden ontmoet) en nog een paar meiden. Pia en Leo uit Duitsland, Ylena uit Malta, Diana, alleen weet ik niet waar zij vandaan kwam en Jimmy uit Engeland. We hebben ontzetten veel beerpong gespeeld en lekker gefeest. Wat een gezelligheid, die tot in de vroege uurtjes duurde.

De volgende dag zijn we met Jani naar het Landmijnen museum geweest. In Cambodja liggen nog steeds duizenden landmijnen. Gebieden worden stuk voor stuk afgezet en worden een voor een geruimd. De eigenaar van het museum had toen hij jong was, er zelf honderden in de grond gestopt. Alleen wist hij niet meer waar. Hij voelde zich zo schuldig, dat hij een actie is gestart om ze te ruimen.

Later die dag spraken we af met Mitch (de Australische jongen die we kennen van de 4000 eilanden) , Jani en Ylena om gezellig te gaan eten. Het bleef niet alleen bij eten, we zijn later weer naar X-bar gegaan om te gaan beerpongen. Het was super gezellig en er hing een leuke sfeer. Ook deze avond duurde tot in de vroege uurtjes. De dag erna zouden we maar gebruiken om een beetje bij te komen.

Pia en Leo zaten in Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. Samen met Jani besloten we die kant op te reizen en het zelfde hostel te boeken.

• 16 April 2019 - 04:37

Gert-Jo:

Mooi verhaal weer hoor en schitterende foto’s, geniet er van met elkaar

• 16 April 2019 - 06:20

Linda:

Wat is het toch leuk om te lezen , ook zo leuk om zoveel andere mensen te ontmoeten waar zeker nog wel vriendschappen zullen uit ontstaan.
    Een algemene uitspraak is “ gelukkig hebben we de foto’s nog” maar dat is ook zo want jullie zien zo veel dat je aan het eind van de trip zal zeggen.........ooohhh ja waar was dit ook alweer.
    Wat een indrukken luitjes, prachtig!

• 16 April 2019 - 08:36

Helma:

Wat een leuk verhaal weer om te lezen. Prachtige en indrukwekkende foto's.
    Dit moet je zien , ruiken en voelen om daadwerkelijk te ervaren.
    Geen woorden voor.
    Blijf genieten van elke seconde en ik twijfel geen moment aan het feit dat jullie dit samen doen.
    Erg mooi allemaal.
    Heel veel liefs, mama, Helma

• 16 April 2019 - 10:02

Ben Bläss:

Hallo Lotte en Jarno,

Weer bijzonder veel dank voor jullie belevenissen en foto impressie. Jullie reisverslagen zijn indrukwekkend. Steeds opnieuw ontmoeten jullie nieuwe metgezellen, ontdekken jullie schitterende gebouwen zoals tempels, prachtige landschappen en culturele Highlights en inheemse etenswaren. I.v.m. de reisplanning moeten jullie wel een rugzak vol met gedetailleerde omgevingskaarten hebben. Gelukkig leggen jullie je belevenissen in woord en beeld vast en deel je die met anderen en met mij. Chapeau en veel dank daarvoor. Ga zo door, want zo leveren jullie een belangrijke bijdrage aan jullie onvergetelijke herinneringen voor later.

Hartelijke groeten, ook van Paulien,

Ben

• 17 April 2019 - 05:35

Gerrit:

Weer prachtige foto's
    Angkor-Wat... vreemd dat bomen die eigenlijk een tempel complex vernietigen door hun wortels zulke mooie plaatjes opleveren.
    En ja.. dat eten ik denk dat je niet wil weten waar dat eten vandaan komt en hoe het klaar gemaakt wordt. Als het maar goed smaakt toch?
    Een goede reis verder!!!

• 17 April 2019 - 16:43

Mieke En Jan Sloot:

Wederom een mooi verslag van al jullie belevenissen.
    Ook de minder fraaie dingen worden prima weergegeven zodat je bijna de geuren ruikt die ook jullie opsnuiven. Fijn dat er telkens zoveel aardige vrienden meedoen die in sommige gevallen ook vaker opduiken.
    De foto's geven een goed beeld van al jullie avonturen.
    Prachtig om te volgen.
    Ga lekker door met genieten.
    Groetjes Mieke en Jan

• 22 April 2019 - 07:27

Lianne:

Hey Lotte en Jarno,

Wat een mooie verhalen, en wat maken jullie vele, mooie en bijzondere dingen mee. Ik vind het heerlijk om alles te lezen, soms lees ik stukjes aan Chevano voor. Dat vind hij leuk, ook laat ik hem de foto's zien. Maar het is goed om te horen dat jullie zo genieten. Wat is het leuk dat jullie het met vrienden die jullie daar ontmoeten ook klikt. Ik reageer niet altijd, maar zit wel altijd te wachten op een mooi reis verslag met de foto's