Bagan - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Jarno Lotte - WaarBenJij.nu Bagan - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Jarno Lotte - WaarBenJij.nu

Bagan

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Jarno

13 September 2019 | Myanmar, Pagan

Met de nachtbus gingen we vanuit Yangon naar Bagan. We kwamen vroeg aan op een busstation waar we gelijk belaagd werden door een stel gieren, de taxichauffeurs. Over deze taxichauffeurs hadden we al wat dingen gelezen op het internet. Ze staan er namelijk om bekend dat ze toeristen afzetten. Voor een normale taxi rit van 4 minuten zou je maximaal 2000 Kyat moeten betalen. Deze taxichauffeurs vroegen ons 8000 Kyat! Dus we bedankte ze vriendelijk en gingen ontbijten. De taxichauffeurs gaven niet op, bleven ons volgen en riepen steeds prijzen. Jarno, zo koppig en standvastig als hij is, zei heel duidelijk: 'every price is way to high, I pay 2000 and otherwise I will walk.'  Het duurde even maar uiteindelijk wisten we de prijs van 8000 naar 2500 te brengen. Nog steeds teveel, maar een stuk minder dan wat ze eerst vroegen.

We hadden een leuk en fijn hotel wat het Ever New Hotel heette. Na een lange en onrustige nacht in die nachtbus, deden we de eerste dag rustig aan. Ik vond op het internet een top 7 van de mooiste tempels in deze omgeving. Dus we vonden het een goed plan om in elk geval naar deze 7 te gaan. Dus de volgende dag huurde we een elektrische scooter. Ja, gewone scooter mogen toeristen hier niet rijden..  Onze eerste tempel was de Shwezigon Pagoda. Net als alle andere tempels is deze gewijd aan Buddha. Het complex is gebouwd in 1090 en heeft een prachtige gouden koepel, met allemaal leuke belletjes op de top. Daarna gingen we naar de Ananda Pagoda, een van de grootste en mooiste tempels van heel Bagan. Net als de Shwezigon Pagoda komt deze uit 1090, maar deze is veel ruimer en een stuk toeristischer. In plaats van een grote koepel, heeft deze heel veel "torens" . Ik heb geen idee wat het zijn, misschien versiering van het dak? Wat het ook is, deze zijn van steen en alleen de grootste is van goud. De derde tempel was de Thatbyinnyu Pagoda. Ja, dat is een mond vol hé? Het is gebouwd in 1144 en met zijn 60 meter hoog is dit een van de hoogste tempels van Bagan. Het is een prachtig gebouw met enorm veel versieringen van binnen en van buiten. Hoewel de tempels tot nu toe allemaal verschillend zijn, zijn ze ook weer allemaal hetzelfde. Naast de Thatbyinnyu Pagoda ligt de Shwegugyi Tempel en deze was anders. Nou ja, anders, het had geen gouden toren en was iets minder druk. Inmiddels hadden we er 4 gehad en we hadden nog tijd zat om de laatste 3 ook te bezoeken. Na een korte lunch gingen we naar de Dhammayan Gyi Tempel, de allergrootste in Bagan. Hij was gebouwd in 1170 en had een authentieke stijl. Iets wat wij mooier vinden dan al dat goud. In de tempel werden we echter niet teleurgesteld, want er stonden 4 mega grote Buddha beelden. Ze waren ongeveer 10 meter hoog en, ik weet het niet zeker, maar volgens mij waren ze van goud. Ja, zolang je tempels maar overladen zijn met rijkdom.. Na de grootste tempel, gingen we naar een tempel die ze "de kleine robijn" noemen. De Sulamani Tempel, hij is gebouwd in 1183 en hij lijkt een beetje op een Aziatische piramide met van die torens. Hij is opgebouwd uit lagen en is mooi versierd. Hierdoor krijgt de tempel een elegante uitstraling. De laatste tempel waar we heen wilde was de Shwesandaw Pagoda, maar deze was helaas dicht. Deze plek was een van de mooiste plekken om de zonsondergang te zien. Unfortunately peanutbutter. We hadden nog een paar dagen dus dat moest vast goed komen.

De volgende dag besloten we te gaan toeren, gewoon rijden en kijken waar je uitkomt. We sloegen van de hoofdweg af en kwamen op allemaal smalle zandweggetjes terecht, waar we slangen en hagedissen tegen kwamen. Langs deze weggetjes stonden oude tempels die er maar eenzaam bij lagen. Wat een rust, er was echt helemaal niemand, op een iemand na. Er zat een kunstenaar bij een van de tempels die schilderijen maakte van verf, zand en goud. Het was een aardige man met een bijzonder talent. Zijn schilderijen waren erg mooi en allemaal uniek. Echt heel bijzonder.
Voor die avond had Jarno een tentje gevonden om te gaan eten. Het was een klein, lokaal tentje waar ik de naam helaas van vergeten ben. Het werd gerund door moeder en zoon. Hun eten was echt heerlijk.

Onze laatste dag wilde de zonsondergang zien. We hadden het al een aantal keer geprobeerd om een goede plek te vinden, maar alles was dicht of niet bijzonder genoeg. We besloten naar de Nan Myint Tower Bagan te gaan. Op deze uitkijk toren zou je het allermooiste uitzicht moeten hebben van heel Bagan. Voor ongeveer 5 dollar mochten we naar boven. Inderdaad, wat een uitzicht! Honderden tempels, bergen in de achtergrond en gouden daken die schitterde in het gouden uurtje. Wat wil je nog meer?

• 13 September 2019 - 20:06

Irene Van Doornik En Geurt Van Ginkel:

Hey Lotte en Jarno,

Wat prachtig al die gouden tempels! Maar eigenlijk vind ik die oude tempels onderweg nog mooier....Jullie hebben ons weer veel mooie foto's laten zien, dan kunnen we het toch een beetje meebeleven.....We beginnen al een beetje uit te kijken naar jullie verhalen als jullie terug zijn, ha, ha, ha. Maar geniet vooral nog van al het schoons dat op jullie weg komt tijdens deze reis. Groet, Geurt en Irene

• 15 September 2019 - 12:49

Gert-Jo:

mooi hoor, vooral die zonsondergang met de tempels op de voorgrond

gr gj

• 15 September 2019 - 15:54

Ellen Van Maaren:

Wat zijn jullie toch bevoorrecht zo'n prachtige reis te mogen en kunnen maken. Deze ervaringen en indrukken vergeten jullie nooit meer.
    Zo fantastisch om dit samen mee te maken maar ook fijn dat wij mee mogen genieten
    Nog heel veel geniet momenten gewenst voordat jullie aan de terugreis beginnen.
    Lieve groetjes van ons Eef en Ellen

• 15 September 2019 - 16:26

Helma:

Wat een prachtige tempels, en wat zijn het er veel. De 1 is nog mooier dan de ander. Mag je daar ook een wierookje opsteken? Jullie zijn zeker bevoorrecht dit allemaal te beleven. Nog vele mooie momenten daar en geniet nog even met volle teugen....
    Liefs mama, helma

• 16 September 2019 - 12:04

Mieke En Jan Sloot:

Hoi Lotte en Jarno,

Mooie beelden van al die prachtige tempels en zonsondergang.
    Ik vraag mij wel af wanneer we jou Lotte weer gaan zien in het zwembad.
    Zo'n lange reis met die ontelbaar vele indrukken je zou bijna vergeten wat je in de eerste maanden zoal hebt meegemaakt.
    Ook de resterende periode wensen we jullie evengoed nog veel plezier en schitterende momenten.

Groeten Mieke en Jan