De Nijl Cruise - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Jarno Lotte - WaarBenJij.nu De Nijl Cruise - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Jarno Lotte - WaarBenJij.nu

De Nijl Cruise

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Jarno

15 Oktober 2019 | Egypte, Luxor

Na een lange nacht in de trein van Caïro naar Luxor, werden we opgehaald op het station door een gids, Bob. Hij bracht ons naar het schip. De hal was prachtig. Het leek wel iets uit een echt luxe cruise schip. We legden de spullen bij de receptie en gingen op onze eerste tour. Een tour door en rond Luxor. Onze eerste stop was bij de Karnak Temple, ook wel de Tempel van Amon. De god Amon was in de tijd van de oude Egyptenaren, de belangrijkste god in de omgeving van Thebe. Thebe is de oude naam van de stad Luxor. Het is het aller grootste tempel complex van Egypte en is door meerdere Farao's gebouwd. Er stonden echt hele grote pilaren, die stuk voor stuk prachtig zijn bewerkt en beschilderd. Het is allemaal authentiek. In deze tempel kun je ook nog zien hoe de slaven het bouwden. Ze maakten stenen van modder. Die stapelde ze op elkaar, zodat ze de stenen naar boven konden krijgen. Wat een adembenemende tempel.
Eigenlijk wilde we hier nog wel langer blijven, maar we moesten verder naar de volgende tempel. Dat was de Tempel van Hatsjepoet. Dit wordt ook wel Djeser-Djeseru genoemd. Hatsjepoet was een vrouwelijke Farao, maar officeel konden vrouwen in die tijd geen Farao worden, maar zij kreeg dat wel voor elkaar. Ze regeerde 22 jaar en er is geen vrouwelijke Farao geweest, die zo lang regeerde. Haar naam betekende dan ook niet voor niets "eerste onder de vrouwen". De tempel is later gedeeltelijk verwoest door haar stiefzoon. Zij had hem te schande gemaakt, maar de verhalen waarom, verschillen nogal. Hatsjepoet vergeleek zichzelf met mannen. Ze vond dat ze gelijk was aan mannen en in de tempel zie je dit terug. Haar kleding, lichaam en houding op de muren is mannelijk, maar haar gezicht is vrouwelijk.
Na de tempel van Hatsjepoet gingen we naar de Valley of the Kings. We kochten een kaartje voor 3 tombes. Ze leken eigenlijk allemaal heel veel op elkaar. Als eerste liep je door een lange gang die prachtige hiërogliefen en schilderingen had. Alles was authentiek. De schilderingen beeldde een soort ceremonie uit en dat was in elke tombe eigenlijk het zelfde. Het vertelt wie de Farao was, hoe wordt gereinigd door de god Horus en Thoth, hoe die werd gebalsemd en hoe de naar het volgende leven zou gaan. Op het plafon vond je nog meer schilderingen en ook sterren. Zodat de farao's vooraltijd onder de sterren zouden liggen. Ik vind het zo fascineren dat die oude Egyptenaren al zo ontwikkeld waren en zo diep over alles nadachten. We wilde eigenlijk ook de tombe in van Toetanchamon, want daar lag ook zijn mummy, maar daar moest je weer extra voor betalen. Dat hebben we niet gedaan. Onze gids zei dat als we de mummy heel graag wilde zien, moesten we het doen. Maar de tombe zelf leek heel erg op de tombes waar we al waren geweest. Dus we sloegen de tombe van Toetanchamon over. Na de Valley of the Kings gingen we naar de boot. We gaven de gids een tip, want dat is normaal en beleefd in Egypte. Iedereen die een dienst aan je verleend, geef je een fooi. Zelfs de jongen in supermarkt die je bootschappen je tas doet. We zette onze tas op de kamer en de boot ging langzaam richting Aswan.

De volgende ochtend waren we in Edfu en hier stond de Edfu Temple, de Tempel van Horus. Horus was de hemelgod en werd afgebeeld met een valkenhoofd. De tempel had hele grote poort, wat een pyloon wordt genoemd. Het is een van de best bewaarde tempels van Egypte. Dit komt om dat de tempel voor een lange tijd onder het zand heeft gelegen. Toen we door de pyloon liepen kwamen we op een soort plein. Daar stonden allemaal prachtig versierde pilaren, die elk weer stonden voor 1 priester. Aan de achterkant, precies in de lijn van de grote pyloon, was er een kleinere pyloon die doorliep naar een zaal. De zaal was prachtig versierd met schilderingen en pilaren. In het licht van de pyloon, stond een beeld van Horus. Het was prachtig.
We gingen terug naar de boot en gingen lekker bij het zwembad liggen. Even een wijntje en even genieten. Aan het einde van de middag kwamen we aan in Kom Ombo. Hier zouden we de Sobek Temple. Deze wordt ook wel de Tempel van Kom Ombo genoemd en is heel bijzonder. Alle tempels hebben meestal 1 God, waar aan de tempel gewijd is en 1 pyloon. Deze tempel heeft 2 pylonen en is gewijd aan 2 goden, Horus en Sobek. Goed en kwaad. Horus is de bekende valkengod en Sobek is de krokodillengod. Ook deze tempel had prachtige pilaren en bijzondere schilderingen. Aan de zijkant van de tempel was een put gebouwd en in die put werd een krokodil gestopt. Die krokodil was uitverkoren om de god Sobek in zijn aardse vorm uit te beelden. Elke keer als de krokodil dood ging, werd hij geminimaliseerd en vlak bij de tempel begraven. Heel bijzonder.
Er was een museum waar je die mummies kon zien liggen. Krokodillen mummies, wie verzint het.. Die avond deden we rustig aan, want de volgende ochtend moesten we vroeg op.

We stonden om 3:30 op, want om 4 uur werden we opgehaald door een bus om naar Abu Simbel te gaan. Een tempel vlakbij de grens van Sudan. De rit duurde zo'n 4 uur, maar was zeker de moeite waard. We kwamen aan, kochten een kaartje, kregen een gids en we gingen naar de tempel. Er zijn 2 tempels, een voor Rames II en een voor zijn favoriete vrouw, Nefetari. Rames II werd 91 jaar oud en had ruim 100 kinderen bij meerdere vrouwen, want dat was normaal voor een Farao. Hij werd gezien als een Godkoning, omdat hij zo oud werd. Rames II vond zichzelf zo geweldig, dat zelfs in de tempel van Nefetari, meer beelden van hem stonden dan van zijn koningin.
De tempels waren prachtig, volledig uit de rotsen gehakt en natuurijk mooi versierd. Je verwacht bijna niets anders meer. Na opnieuw een rit van 4 uur kwamen we terug bij de boot, waar we opnieuw lekker gingen relaxen, want we hadden natuurlijk ook een beetje vakantie.

De volgende dag stonden we opnieuw vroeg op en gingen we met de trein van Aswan naar Luxor. In Luxor boekte we het Thebes Hotel waar we 3 dagen even helemaal niets deden. Heerlijk relaxen, zwemmen en lekker eten. Het was een prachtig hotel met een prachtig uitzicht op de Hatsjepoet Temple.

Onze laatste dag brak aan, we gingen met de bus naar Hurghada en vanaf daar hadden we vlucht naar Amsterdam. Ja, we gingen naar huis. Het was heel dubbel, maar we hadden er zin in. Onze vlucht gingen soepel en ineens waren we weer in Nederland. Wat gek!

• 15 Oktober 2019 - 13:41

Linda:

Wat fantastisch dit zeg, ik moet zeggen dat ik altijd wel geïnteresseerd ben in opgravingen.
    Toevallig verleden week nog naar een documentaire op National Geo gekeken of op Discovery ( weet niet meer) en dat was dus ook daar waar jullie waren.
    Hatsjepoet was volgens mij de voorvechtster van het feminisme dat bestond toen zeker al, Haha.
    Geweldig wat jullie allemaal gezien hebben zeg, onvoorstelbaar.
    Wat een indrukken en ervaringen hebben jullie opgedaan en dat kan niemand jullie meer afnemen.
    En dan zomaar weer in Nederland ja dat moet echt heel raar zijn want het is even anders dan dat je 3 weken op vacantie gaat en je komt terug.
    Welkom thuis.
    Weer wennen aan de frisse buitenlucht, wennen aan de regeltjes , wat dacht je van het Nederlandse eten.
    Jullie krijgen vast last van je darmen van de eerste Nederlandse stampot , Haha.
    Maar wat heb ik genoten van de interessante en leuke verhalen en van de prachtige foto’s .
    Bedankt dat ik op deze manier met jullie mee kon reizen, was superleuk.

Zomaar het donkerbruine vermoedde dat jullie misschien wel weer iets verzinnen.

Groetjes Linda

• 15 Oktober 2019 - 21:33

Ben:

Beste Jarno en Lotte, bedankt voor de geschiedenislessen over het oude Egypte.
    Je krijgt heel veel respect voor wat de Egyptenaren gepresteerd hebben. Een mooiere afsluiting van een zeer boeiende periode is haast niet mogelijk. Heel veel dank voor de uitgebreide reisverslagen en mooie foto’s. Chapeau. Deze belevenissen neemt jullie niemand meer af. WIE VAN ZIJN HERINNERINGEN GENIETEN KAN, LEEFT TWEE KEER! Welkom thuis!
    Hartelijke groeten, Ben

• 16 Oktober 2019 - 11:43

Geurt En Irene:

Lieve Lotte en Jarno,
    Wat een boeiende afsluiting van jullie wereldreis! Dank voor het delen van jullie ervaringen.
    Dat is de bagage die je meeneemt naar huis....
    Welkom terug!
    Geurt en Irene

• 16 Oktober 2019 - 18:52

Mieke En Jan:

Hoi Lotte en Jarno,

Enerzijds jammer dat er eind is gekomen aan jullie prachtige verslagen en dito foto's, maar anderzijds zijn we blij voor jullie dat jullie gezond en wel terug zijn van deze enerverende reis.
    Er zijn heel wat kilometers afgelegd en er waren zowel spannende alsmede ook zeer relaxte momenten en daar hebben we met veel plezier van mogen meegenieten.
    Hartelijk dank voor dit alles en Lotte graag zien we jou als dat tenminste de bedoeling is snel weer terug in Malkander en zo niet dan wensen we je samen met Jarno heel veel geluk en liefde.