Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jarno Lotte - WaarBenJij.nu Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jarno Lotte - WaarBenJij.nu

Chiang Mai

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Jarno

25 Maart 2019 | Thailand, Chiang Mai

Vanuit Khao Sok National Park gingen we vanaf de luchthaven Surat Thani met het vliegtuig naar Chiang Mai. En dit keer gingen we niet met z'n tweeën. Noud ging gezellig met ons mee.
Onze reis verliep makkelijk en waren eigenlijk zo in Chiang Mai. Het hotel wat we geboekt hadden was het S. K. house en was in het oude gedeelte van Chiang Mai. Hier zouden de meeste tempels en leukste barretjes. En we werden niet teleurgesteld, er zaten 2 leuke barren om de hoek en een aantal lekkere eettentjes zijn.

We hadden een tip van Anne gekregen, dat wij op zondag naar de avondmarkt moesten gaan. Deze stond alleen op zondagavond in het oude gedeeldte van de stad. Laat het nu net zondag zijn! Dus besloten even een kijkje te nemen.
Voordat we 't wisten kropen de geuren van specerijen, fruit en andere dingen onze neuzen in. Deze markt was super groot. Weer meer van het zelfde in de kraampjes maar ook allemaal toch weer anders. Zo gingen we naar het fooddistrict en probeerde we van alles. Ik weet niet van alles meer de namen, maar we hebben in elk geval iets van gefrituurde bananen bloesem gegeten. Pompoen en een soort springrol van bananen blad. Later hebben we ook nog Durian gegeten. Het bekende stink fruit uit Azië wat opzich wel lekker zoet smaakte. Maar of ik nu nog een stukje wil? Nee bedankt.
Na een tijdje waren we de drukte van de markt zat en besloten we nog even naar de bar te gaan vlak bij ons hotel. Ik ging redelijk optijd slapen want ik was kapot van de reis dag. Jarno en Noud habben 't "ietsje" later gemaakt.

De mannen moesten natuurlijk eerst beetje bijslapen van hun stapavond. Dus besloten om rustig aan te doen en een tour te boeken voor de volgende dag, misschien wat tempels te bekijken en in elk geval lekker te gaan eten. De tour die we gingen doen ging onderandere naar de white temple, golden triangle en het Longneck Karen Volk. Super leuk! Na 't boeken hebben we heerlijk gegeten en zijn we naar wat tempels in de buurt geweest. Bij een tempel, ik weet niet meer welke dat was, stond Jarno ineens bij 2 vogelkooien.' ze praten. ' zegt ie. Ineens hoorde je een duivelse lach. 'Sawadee kah' zegt de vogel. Dat betekend hallo in het Thais. De vogels maakte gekke geluiden, fluiten naar je als een stel bouwvakkers en zeiden woorden in 't Engels en Thais. Super grappig dat je dit zo ineens tegen komt.
Na de tempels zijn we nog even naar de bar geweest om wat leuke ouderwetse spelletjes te gaan doen en een drankje te drinken natuurlijk! Daarna zijn we maar optijd gaan slapen want onze tour zou om 7 uur beginnen.

Na een vroeg en een lekker ontbijtje begon onze tour. We hadden maar een klein groepje van 7 dus dat was wel fijn. Onze tour guide heette Mac en die leek behoorlijk op Mr Chow van de Hangover. Zonnebril, stem, sieraden en gedrag, hij leek er precies op.
Onze eerste stop was de Hot Spring. Dit water was zo warm dat je er eitjes in kon koken, dus voor een paar baht kochten we een ei om 't te proberen. Niets bijzonder hoor, gewoon een lekker zacht gekookt eitje.  Noud en ik zagen naast de Hot Spring dat er een oude tempel lag dus we besloten daar even een kijkje te gaan nemen. De tempel zag er zo oud en authentiek uit. Het was behoorlijk verwilderd en was geen toeristische attractie. Wat gek was omdat toeristen dit soort dingen juist willen zien toch?
Je kon ook naar binnen in de tempel en al gauw zagen we de elektriciteitskabels uit de muren hangen. Aan de achterkant was een oud zwembad, die zelfs massage stralen had. Dit was dus geen mooie oude tempel maar gewoon een oude spa die helemaal verpauperd was. Helaas pindakaas.
Na de Hot Spring gingen we naar de White Temple. Deze tempel deed zijn naam eer aan het was volledig wit met zilveren mozaïek. Het was een project van een kunstenaar die er al jaren meebezig was en het waarschijnlijk in zijn leven niet zou afkrijgen. Dat het een kunstenaar was, was heel duidelijk toen we de Buddha zaal in liepen. De muren waren beschilderd als of ze een groot schilderij waren. Nu denk je vast aan iets heel boeddhistisch, maar dat was het zeker niet. Pikachu, minions, alien vs preditor en nog veel meer wat je daar absoluut niet verwacht. Het gaf wel weer wat unieks aan deze tempel. Deze bijzondere tempel gaf daarom een heel andere sfeer dan de normale tempels. Geen rust of kalmte, eerder chaos en drukte maar dat maakte de tempel zelf niet minder mooi.
We hielden een korte lunch stop en gingen verder naar het Longneck Karen volk. Bij dit volk, wat oorspronkelijk uit Myanmar komt, hebben meisjes en vrouwen ringen om hun nek wat hun nek heel lang lijkt te maken. Dit deed het volk in eerste instantie om de vrouwen te beschermen tegen de tijger, later werd dit pas een schoonheid voor de vrouwen. Onze gids Mr Chow vertelde ook dat ze de nekken niet oprekken maar het sleutel been naar beneden drukken. De nek verliest geen kracht of spiermassa en functioneerd normaal zonder die ringen. De vrouw op de foto heeft er 28. 1x per jaar gaan de ringen af en worden ze schoongemaakt.
Het dorp van de Longneck Karen Tribe bestond uit huisjes en winkeltjes gemaakt van bamboo. Er liepen kippen, honden en katten rond. We besloten om bij de winkeltjes wat te kopen om de mensen ook een beetje te helpen. We kochten een leuk beeldje en een klein olifantje wat met de hand was gemaakt.
Onze volgende stop was het meest noordelijke punt van Thailand bij de grens van Myanmar. Er stond een grote markt en de straat was heel erg druk. Je zag en rook er van alles. Eten, uitlaatgassen en van alles en nog wat.
Na het noordelijkste puntje van Thailand gingen we naar de Golden Triangle, deze plek stond bekend om het 3 landen punt (Laos, Myanmar en Thailand) en de opium. Opium wordt ook wel het zwarte goud genoemd en we gingen nu naar de plek waar het werd gedeald. In de rivier de Mekong lag een eiland wat 'No Man's Land' werd genoemd, vanaf onze boot kon je dit eiland goed zien. Op dit eiland werd de opium verkocht maar omdat dit land nergens bijhoorde kon je niet betalen met het geld van Laos, Myanmar of Thailand. Nee, hier betaalde je met puur goud. 1 kilo goud was 1 kilo opium waard. Tegenwoordig hoor het eiland bij Laos en mag/kan er niet meer gedeald worden op het eiland. Na een kleine tour op de Mekong rivier gingen we naar Laos! We mochten 45 minuten in Laos zijn maar hiervoor moesten we wel onze paspoorten afgeven, wat ons niet lekker zat. Maar dit deden ze omdat je eigenlijk niet zomaar Laos in mag. Je moet hier een visum voor hebben en om te voorkomen dat mensen illegaal naar Laos gaan, moest je je paspoort afgeven. Klinkt best logisch toch? Dus met veel pijn en moeite hem maar afgegeven en op naar Laos. In Laos hebben Noud en Jarno het landelijke biertje BeerLao geprobeerd wat volgens mij wel in de smaak viel. Verder was er een markt met allemaal souvenirs en er liepen geiten die lekker in het afval zaten te wroeten. Het was weer een leuke attractie.

Op de terug weg hadden we nog een foto moment bij een olifanten beeld. Er kwam Chinese man naar ons toe met of we een foto wilde maken. En voor ik 't wist, stond ik naast hem, sloeg hij z'n arm om mij heen en stonden we samen op de foto. Ik ben dus vereeuwigd in een Chinees fotoboek. Dit is wel grappig en moet je even goed onthouden. Want later komen we deze Chinese man weer tegen.

Na onze lange, maar leuke tour zijn we weer gezellig naar de bar geweest waar we lekker hebben gepooled, gegeten en andere leuke spelletjes hebben gedaan.

De laatste dag in Chiang Mai hebben we een tempel bezocht die boven op de berg lag. Deze tempel was echt prachtig. Er was een lange trap die je omhoog moest lopen om te tempel te bereiken en op die trap zaten allemaal schattige kleine meisjes in traditionele kleding. Ik maakte een foto van ze en ze begonnen gelijk "money, money" te roepen. Dus ik gaf ze 7 baht, dat is ongeveer 20 cent, maar die meisje zaten daar dus mooi te zijn om geld te verdienen aan toeristen. Iets wat ik wel wist, maar toch niet echt zag aankomen. De tempel, die Wat Phrathat Doi Suthep heette, was prachtig. Hij zat vol goud, wierrook stokjes, bloemen en beelden van Buddha in alle vormen en maten. Iedere vorm of houding heeft zijn eigen betekenis. Wat belangrijk is in dit soort tempels is dat je respect toont, je moet bijvoorbeeld je hoofd lager houden dan het hoofd van Buddha en je mag geen lawaai maken. Vanaf de tempel had je een prachtig uitzicht over de stad. Ondanks dat het best heiig was kon je de stad goed zien. Het vliegveld en het oude gedeelte waren goed zichtbaar.
Na deze mooie tempel, zijn we naar een oudere tempel geweest. Deze was heel erg mooi op een authentieke manier. Dit gaf meer karakter en sfeer, wat zorgde voor prachtige foto's. Maar 3x raden wie wij hier weer tegen kwamen? De Chinese man! Deze keer wilde hij graag met Jarno op de foto en ik mocht er later ook wel bij. Wat een grappige man.
Aan het einde van de dag zijn we lekker wezen eten en hebben we even gerelaxed bij 't zwembad. 'S avonds gingen we weer naar de bar en leerde we een Iranees kennen die Abbos heette. Deze kerel was ontzettend grappig en had een aanstekelijke lach. Hij daagde de dames van de bar uit voor potjes poolen voor geld en hoe meer hij dronk, hoe leuker wij het vonden. Dit was echt een gouden avond.

De volgende dag namen we afscheid van Noud die weer terug ging naar Nederland. Wij gingen Thailand verlaten.. Want wij gaan naar Luang Prabang in Laos.

• 25 Maart 2019 - 10:42

Roelof De Jong:

Leuk om jullie verslag te lezen. Jullie zien en beleven veel! Veel plezier verder. Wij zijn nu een paar dagen op Ameland. 11 april naar Sevilla en vervolgens op de tandem in ruim 3 weken naar het noorden, om Portugal heen, naar Santiago de Compostela. Veel groeten. Roelof

• 25 Maart 2019 - 12:15

Marjon:

Wat heerlijk jullie verhalen te lezen! Jullie hebben
    Het fantastisch.
    Wat een mooie reis

• 25 Maart 2019 - 12:58

Paulien & Ben:

Hallo Lotte en Jarno,

Wederom bijzonder hartelijk dank voor jullie uitgebreid verslag met mooie foto`s. Wij waarderen dat zeer en leven met jullie belevenissen mee. In Mynamar is overigens elk jaar een ballonfestival...gemiste kans?

Heel veel plezier met alle komende uitdagingen!

hartelijke groeten,

Paulien & Ben

• 25 Maart 2019 - 16:42

Irene En Geurt:

Vanuit de Cocksdorp op Texel lezen wij jullie verslag van jullie fantastische reis! Wat maken jullie, mooie leuke en spannende dingen mee. Dat jullie het aandurven om jullie paspoort af te geven, gelukkig liep het goed af.... (In de piepzak gezeten?)
    Jarno gaat al dat lopen je goed af?
    We genieten erg van die leuke reisverslagen, compliment Lotte!
    Liefs van Geurt en Irene

• 26 Maart 2019 - 07:19

Noud:

Hey Lotte en Jarno! Leuk verslag weer! Ik heb echt genoten van de paar dagen dat we samen gereisd hebben, nogmaals dank voor jullie gezelschap! Geniet lekker van jullie reis en de vrijheid!

• 26 Maart 2019 - 17:38

Misja:

Maar natuurlijk is menn niet in de buurt is er wel weer een andere mr chow

• 26 Maart 2019 - 17:37

(De helft van mijn reactie is weg)
    Maar super leuk om te lezen! Nu al weer benieuwd naar het volgende avontuur!
    Kusjes uit nederland

• 27 Maart 2019 - 15:47

Henk En Corry:

Lieve Jarno en Lotte, wat ontzettend gaaf dat jullie aan zo’n prachtig avontuur bezig zijn. En zo fijn dat we mee mogen genieten. Wat schrijf je het allemaal mooi op Lotte, je liefde voor mens, dier en natuur spreekt er overduidelijk uit. Prachtige foto’s. We blijven jullie graag nog een hele poos volgen.

• 06 April 2019 - 05:41

Willy De Jong:

Jeetje, wat prachtig allemaal, mooi foto's en belevenissen, geniet een beetje mee, liefsxx