Huế - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Jarno Lotte - WaarBenJij.nu Huế - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Jarno Lotte - WaarBenJij.nu

Huế

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Jarno

23 Mei 2019 | Vietnam, Hué

Vanuit Hội An namen we de Hải Vân Pass op de scooter naar Huế. Dit was ook echt een bucketlist ding om te doen en de route is in het programma Top Gear geweest. We boekte een scooter/motor bij Motorstyle en we konden gaan. We reden Hội An uit richting Đà Nẵng. Onderweg kwamen we eerst allemaal dure beach resorts en hotels tegen. De een nog mooier en luxer dan de andere. Ja, die Aziaten pakken wat dat betreft echt uit. Na ongeveer 1 uurtje rijden maakte we een korte stop om even wat te gaan eten. We liepen langs de boulevard, waar toch wel erg dure tenten te vinden waren. Uiteindelijk vonden we er eentje, die toch voor Aziatische begrippen, vrij duur was. Maar we moesten toch eten en het dag er goed uit.
Na het eten gingen we verder door Đà Nẵng en reden richting de bergen. Vanuit de stad reden we met een slinger weg steeds hoger en hoger door de bossen. Om elke hoek werden kregen we weer een nieuw verrassend mooi uitzicht. De bomen wisselde zich af met kleine  restaurantjes, bruggetjes, watervallen en zodra de bomen veranderde in struiken hadden we een prachtig uitzicht over Đà Nẵng en de baai die er voor lag. Op het hoogste punt van de route stond een ruïne van een Tran dynastie poort gecombineerd met Franse verdedigings torens. Het leek een beetje op een oude kerk met bunkers er om heen. Jarno en ik gingen even op onderzoek uit. Het was prachtig om te zien, vooral vanuit de bunkers had je een geweldig uitzicht over de kustlijn richting het noorden.
Na even koud drankje op de top vervolgende we onze route naar beneden richting Huế. Onderweg kwamen we ongeveer dezelfde dingen tegen alleen deze keer met een ander uitzicht. Je kon de hele kustlijn zien. Echt prachtig. Vanuit de bossen kwamen we weer in de stad en reden naar het bedrijf waar we de scooters van hadden gehuurd om ze in te leveren. Daar letterlijk om de hoek zat een hostel die we hadden geboekt. Khan San Hostel.

In de avond gingen we even een kijkje nemen in het uitgaanscentrum waar we heerlijk hebben gegeten. De volgende dag besloten we naar het historisch koninklijk paleis, de Verboden Stad en een verlaten waterpark te gaan. Het was echt super heet, ongeveer 39 graden met een gevoelstempratuur van dik in de 40. Het paleis was echt prachtig, omringd door een gracht die vol met lotussen stond. In het water zwommen mooi gekleurde koi karpers. De verschillende gebouwen en poorten waren in felle kleuren geschilderd tot in de kleinste details. De tuinen stonden vol met bonsai bomen, bloemen en hadden vaak prachtige rotsen er in staan. Binnen in de gebouwen mochten we geen foto's maken. Dus dit hebben deze keer ook maar echt niet gedaan. Er zaten namelijk overal bewakers. Waar we later achter kwamen was dat het gedeelde in de grachten de Verboden Stad zou moeten zijn geweest. Been there, done that.

'S middags leerde we een Amerikaan kennen, genaamd Declan. Hij ging met ons mee naar het verlaten waterpark. Wat echt super vet was. Het eerste wat we zagen wat een mega draak midden op een meer. Je kon helemaal naar boven tot dat je in de Dragons mouth kwam. Vanaf hier had je echt een top uitzicht over het hele meer. In de draak leek vroeger wel een soort aquarium te zijn geweest. De aquariums met hun gebroken glas stonden er nog en zelfs in sommige bakken zag je dood koraal liggen. De muren van het gebouw waren besprayed met graffiti wat wel een bepaalde sfeer gaf. Beetje creepy ofzo. Na de draak liepen we verder naar een oud golfslag bad. De waterglijbanen stonden er nog en de klimtoestellen voor de kinderen stonden er maar verwaarloosd bij. Ik vroeg me af hoe leuk deze plek moest zijn geweest toen het nog open was en waarom het zou zijn gesloten. In elk geval het was super vet om te zien.

Die avond gingen we uit tot in de vroege uurtjes en de dag erop hadden we een slaapbus geboekt richting Hanoi. Helemaal in het noorden van Vietnam.

• 23 Mei 2019 - 14:27

Ben:

Hey Jarno en Lotte,
    Weer een boeiend reisverslag, waarvoor bijzonder veel dank. Culturele highlights, prachtig natuurschoon, super grote draak: een aaneenschakeling van belevenissen! Het is bijna niet bij te houden! Jullie boek met alle verslagen wordt een bestseller! Veel plezier voor de volgende avonturen!

Hartelijke groeten,

Ben

P.S. Ik zit in een comité, om een mega grote kip in Barneveld te realiseren!

• 23 Mei 2019 - 18:01

Irene Van Doornik En Geurt Van Ginkel:

Hoi Jarno en Lotte, wat een mooie belevenissen weer! Jullie hebben geen tijd voor heimwee. Krijg je geen zin om dat verlaten zwembad te gaan exploiteren, Lotte? Nog veel plezier en hou ons vooral op de hoogte!