Ha Giang Loop - Reisverslag uit Hà Giang, Vietnam van Jarno Lotte - WaarBenJij.nu Ha Giang Loop - Reisverslag uit Hà Giang, Vietnam van Jarno Lotte - WaarBenJij.nu

Ha Giang Loop

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Jarno

01 Juni 2019 | Vietnam, Hà Giang

Vanuit Hanoi boekte we, samen met Chris, Leo, Mitch en Pauli, een bus naar Ha Giang om de 4-daagse Ha Giang Loop te gaan rijden. De bekendste en mooiste motorroute helemaal in het noorden van Vietnam. Dit deden we via Jasmine Hostel.

Dag 1

We vertrokken op 5 motorscooters. Via Quan Ba naar Yeh Minh. We reden eerst nog een stuk door de stad met iemand van het hostel. Hij reed mee tot na de controlepost van de politie, want eigenlijk mogen toeristen, zelfs met internationaal rijbewijs, niet rijden in Vietnam. Dit hostel heeft volgens mij de politie omgekocht zodat hun gasten de Ha Giang Loop kunnen rijden. Scheelt ons weer.
Na de politiepost reden we met z'n zessen door richting Quan Ba. We reden steeds verder omhoog ze bergen in. Hoe verder we reden hoe mooier het werd. Terwijl we reden over de slingerende wegen, werden we omringd door prachtige natuur en bergen. Om elke hoek zat weer een nieuwe verassing, een nieuw uitzicht.

In Quan Ba hadden we de mogelijkheid om een grot te bezoeken. De weg daarheen was erg smal, slecht en ontzettend hoog. Gelukkig reed Jarno heel voorzichtig, waar door we konden genieten van het prachtige uitizicht wat we hadden. Een soort vallei, midden in de bergen. In de vallei lag een dorp omringd door rijstvelde en andere akkerbouw. Toen we in het dorp aankwamen, parkeerde we onze scooters en gingen we richting de grot. Wat nog een behoorlijk stuk klimmen was. Via een smal pad liepen we naar boven tot ergens halverwege de berg en ondertussen.. Tsja, ik blijf maar doorgaan over die uitzichten hoor. In een woord: WAUW!
Na een pittige klim kwamen we aan bij de Lung Khuy Cave. Vanaf hier konden we de hele vallei zien wat zorgde voor een prachtig plaatje. De grot zelf was ook erg mooi. Alleen erg toeristisch. In de grot was een soort stalen pad aangelegd waar we overheen konden lopen en er waren overal lampen. De kamers en ruimtes waren prachtig en vol met stalactieten en stalagmieten. Als je met je zaklamp er op scheen, glitterde ze een beetje.

Na wat verkoeling van de grot gingen we verder over de Ha Giang Loop richting Yeh Minh. We reden helemaal de berg op, waar we op uiteindelijk op de top hebben gegeten. Heerlijke noodles, een lekker drankje, leuke mensen en een ontzettend mooi uitzicht. Wat wil een mens nog meer?
Na de lunch gingen we verder. Bij elk mooi uitzicht stopte we, namen we foto's en genoten we van ieder moment. Bij een van deze stops, waren 2 kleine meisjes, van een jaar of 4 en 6, aan het spelen. Ze hadden vieze kleertjes aan, maar hadden de grootste lol. Ze deden gekke trucjes en trokken gekke bekken naar ons. En dat deden wij natuurlijk terug. We gaven ze wat lekkere snoepjes die ze aanzelend aannamen. Maar toen ze ze proefde was 't weer goed. Na nog wat gekke bekken, namen we afscheid van die gekke, kleine meisjes. Ze zwaaide ons schreeuwd na.

Toen we in Yen Minh aankwamen werden we gelijk aangesproken door een jongen op een scooter die ons naar het aanbevolen homestay bracht, Bong Bang Homestay. Een homestay is dat je bij mensen thuis slaapt. Zij hebben dan een soort dorm (een grote slaapzaal) en soms ook privé kamers beschikbaar.
We aten met de hele groep gezellig mee aan het Family Dinner en we kregen happy water. Een soort rijstwijn want naar schnapps smaakt. Maar voordat we dit mochten drinken moesten we een Vietamese gewoonte leren. Wij zeggen "proost" en kijken elkaar aan als we iets in een groep drinken. Hier in Vietnam zeggen ze "Một, hai, ba, dô! ". Dit betekend "1, 2, 3, proost!". Dit moet je 1x zeggen en vervolgens zeg je 2x "Hai, ba, dô!" en dan neem je het shotje.

Dag 2

We stonden vroeg op om richting Dong Van te rijden en om daar vervolgens te overnachten. Het eerste stuk reden we door een ontzettend groene vallei die vol stond met rijstvelden en af en toe stond er een klein boerderijtje tussen. Soms stonden er een paar waterbuffels te grazen. We reden weer naar boven en dat zorgde voor een prachtig uitzicht over deze vallei. We stopte uiteraard even voor een foto en een geniet momentje. Daarna reden we verder via een van de bekendste stukken van de Ha Giang Loop. Ja, eigenlijk gewoon een slinger weg naar boven. Maar deze staat gewoon vaak op de foto, denk ik. (deze weg staat uiteraard tussen de foto's.) Bovenaan deze weg waren allemaal lokale, prachtig opgetutte meisjes aan het elastieken. Ze hadden allemaal traditionele kledij aan, wat bestond uit een legging met een rok er overheen en een vestje. Allemaal in felle kleuren en versieringen erop.

We reden verder naar 't noorden van Vietnam. Ons doel was om naar een Chinese zwarte markt en naar een uitkijktoren, in een van de noordelijkste puntjes van Vietnam, te gaan. Over goede wegen, zandwegen en van alles en nog wat reden zo ver als we konden naar 't noorden. Uiteindelijk kwamen we uit in een dropje Cang Tang waar het uitzicht punt, Luang Cu Flag Point, was. De uitkijktoren. We besloten hier even wat te eten en vervolgens naar de uitkijktoren te gaan. Maar Chris had een klein ongelukje met haar scooter gehad, waardoor zij erg geschrokken was (ze had gelukkig niks) en haar scooter pedaal iets verbogen was. Hierdoor kon ze niet goed schakelen. Gelukkig gebeurde dit vlak voor een garage speciaal voor scooters en motoren. Plus, we hadden Mitch bij ons, die als hobby motor verzameld en eraan sleuteld. Als er dan iets had moeten gebeuren, was dit in elk geval de beste plek.

Nadat de scooter was gemaakt gingen Mitch, Pauli, Chris en ik naar het Lung Cu Flag Point. Die we een beetje onderschat hadden. Wat een trappen! We zaten ook nog behoorlijk hoog en m'n longen deden gewoon zeer. Maar we hadden een prachtig uitzicht en we konden vanaf dit punt China zien. Dus het was de pittige klim meer dan waard!
We gingen naar beneden, zochten Jarno en Leo op en besloten om weer verder te gaan. Onderweg zagen we de grens met China. Die gewoon bestond uit palen van cement en prikkeldraad. Er stonden 2 agenten bij, die de wacht hielden. Je hebt de kans om China van dichtbij te bekijken en de grens over te gaan, maar dan heb je ook de kans om gearresteerd te worden. Die kans sloegen we heel verstandig maar over.

Omdat het maken van de scooter toch best wel wat tijd inbeslag had genomen, hadden we geen tijd meer om naar de Chinese zwarte markt te gaan. Eigenlijk wil je ook niet weten wat ze daar allemaal verkopen toch? Ergens wel natuurlijk, maar ik denk dat 't nogal schokkend is. Dus we gingen maar naar de homestay. CNDY homestay. We aten mee met het Family dinner en ja, natuurlijk kregen we weer happy water. Daar gingen we weer! "Một, hai, ba, dô! ".

Dag 3

Na het ontbijt gingen weer verder met de Ha Giang Loop en reden we richting Du Gia. Een klein, arm, boerendorpje midden in de bergen. Maar eerst gingen we naar de Skywalk. Dit was een smal pad, nog geen meter breed, op een bergrand en het liep op sommige plekken ontzettend stijl naar beneden. Jarno, Mitch en Pauli besloten om op de scooters erover heen te rijden. Leo, Chris en ik besloten maar te gaan lopen. Het was toch wel heel hoog. Onderweg keek ik omhoog en zag ik Jarno ineens boven op een bergtop staan. Op de foto lijkt hij zelfs nog hoger te staan.

We reden weer verder over de Loop. De prachtige uitzichten werden afgewisseld met boerendropjes, rijstvelden en andere akkerbouw velden. Waterbuffels, koeien, geiten, kippen, eenden, honden en katten kruisde ons pad. De kinderen van de dorpen stonden springend en wuivend langs de straten. “Xin chào!“ zeiden we. Dit betekend "hallo" in het Vietnamees. Sommige kinderen begonnen te lachen toen ze het hoorde en zeiden "Xin chào" terug.
Niet alle akkerbouw velden waren de standaard akkerbouw zoals je misschien zou verwachten. Naast het vele mais, rijst en verschillende soorten graan, stonden er ook kleine wietplantages. Vanaf de weg kon je ze vaak ruiken en zag je niks. Maar vanaf uitzichtpunten kon je ze vaak wel zien. Op een gegeven moment stonden er een paar zo dicht bij de weg, dat wel wel foto's moesten maken. Strick a pose, midden in een wietplantage.

Onze dag zat er al weer bijna op. We reden het dorpje Du Gia binnen en gingen op zoek naar de homestay. Deze lag iets buiten het dorp vlak bij een rivier. Vanuit onze dorm keek je zo over de rijstvelden naar
de bergen die er achter lagen. Na weer een ontzettend gezellig family dinner en wat happy water gingen de meeste de kroeg in. Jarno en Pauli deden zich voor als gidsen. Als ze de groep hier naar binnen zouden nemen, of ze dan gratis drank kregen. En ze kregen het nog voor elkaar ook! Geweldig!

Dag 4

Onze laatste dag is alweer aangebroken. Wat ging dat snel. We stapte op de scooters en reden onze laatste kilometers van de Ha Giang Loop richting Yên Minh en vervolgens door Quan Ba richting Ha Giang. Na nog wat prachtige uitzichten, kleine dropjes met mensen die zwaaiend langs de wegen stonden, nog meer rijstvelden en mooie bergen kwam onze ronde tot een eind. We waren zo ontzettend moe van het rijden dat Chris zelfs op een betonnen blok in slaap viel. Toen we haar wakker maakte vroeg ze: "ben ik niet aan het zwemmen?“.

Wat was dit een ongelooflijk gave ervaring. Zoals we zelf zeiden: "f*cking amaaaaaaazing!".  We hadden een super leuke groep, het was prachtig weer, ontzettend mooie omgeving en leuke, lieve lokale bevolking. Dat alles bij elkaar maakt de Ha Giang Loop toch echt ons hoogtepunt van heel Vietnam.

• 02 Juni 2019 - 06:24

Mieke En Jan Sloot:

Hoi Lotte en Jarno

Prachtig al die foto's van de plaatselijke bevolking en vooral die koppies van die kinderen. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar jullie zijn toch met een bijzonder mooie reis bezig met telkens weer spannende avonturen. De Family-Dinners zien er op de foto ook goed uit. Wat een diversiteit aan soorten eten krijgen jullie voorgeschoteld. Krijg er trek van. We wensen jullie een mooie voortzetting van jullie reis en blijf vooral genieten.

Groeten Mieke en Jan

• 02 Juni 2019 - 08:01

Irene Van Doornik En Geurt Van Ginkel:

Waaauuuuuwwww! Wat een schitterende foto's en wat een geweldig reisverslag! Dit lijkt ons echt fenomenaal om mee te maken. We zijn een beetje jaloers......