Brunei - Reisverslag uit Bandar Seri Begawan, Brunei van Jarno Lotte - WaarBenJij.nu Brunei - Reisverslag uit Bandar Seri Begawan, Brunei van Jarno Lotte - WaarBenJij.nu

Brunei

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Jarno

17 Augustus 2019 | Brunei, Bandar Seri Begawan

Brunei, een land zo groot als Gelderland. Een ongelooflijk rijk land door de olie. Een land van een Sultan en waar erg strikte regels zijn. De straffen in dit land zijn ook nog behoorlijk ouderwets, zo kun je stokslagen krijgen en hebben ze ook nog stenigingen. We lazen op het internet dat je bijvoorbeeld niet hand in hand mag lopen, vrouwen een lange broek aan moeten en alcohol verboden is. We zijn benieuwd!

Vanuit Kota Kinabalu gingen we voor maar 100 Ringgit met de bus naar Brunei. Van 8 tot 5 mochten we van deze bus genieten. In Brunei hadden we een leuk onderkomen, EZ Lodgings.  Nadat we onze tassen dumpte gingen we naar het winkelcentrum om de hoek. Later in ons hostel ontmoette we John uit de Filippijnen. Hij ging de volgende dag een tour doen om naar een paar moskeeën en de rivier te gaan. Hij vroeg ons om mee te gaan en na even kort te hebben overlegd gingen we mee.

De volgende spraken we samen met John om 10 uur af met de Driver, ik moet hem even zo, want ik weet echt niet meer hoe hij heet. Onze eerste stop was de Jame' Asr Hassanil Bolkiah Mosque. Het is de grootste en mooiste moskee van heel Zuid-Oost Azië. We kwamen aan en het eerste wat we zagen waren prachtige gouden koepels. Wat een prachtig gebouw. Omdat er de volgende dag een speciale feestdag was, mochten we niet naar binnen. De moskee werd namelijk schoongemaakt voor de Sultan. Niet alleen het gebouw, maar ook de straten, bomen, fonteinen en alles wat er omheen stond. Dus er gingen verder naar de volgende moskee. De Omar Ali Saifuddien Mosque. Deze moskee was een stuk kleiner, maar zeker niet minder mooi. Deze was ene stuk kleiner en hij was helemaal wit en prachtige, glanzende gouden koepels erop. Hier mochten we wel binnen kijken en dat kon natuurijk niet zonder een gewaad. We moesten een lang, zwart gewaad aan voordat we binnen mochten kijken. De moskee was van binnen heel ruim en de vloer had een pastel kleurtje. We mochten niet echt rondlopen ofzo, dus we stonden na 2 minuten weer buiten, maar het was zeker de moeite waard. Na het religieuze te hebben gezien, gingen we nu naar de jungle van Brunei. Echt jungle was het niet, meer mangrove. Hier gingen we heen om krokodillen, neusapen en ander wild te spotten. We stapte op een boot en gingen de rivier op. Eerst kwamen we langs het Water Village. Een wijk die volledig op palen staat. Zelfs de voetpaden staat met palen boven het water. Het was heel bijzonder om te zien, maar mooi was het niet. We gingen verder naar de mangrove, waar we zeker 4 of 5 krokodillen hebben gespot en 1 neusaap. Het blijft gaaf om ze in het wild te zien.
Na de tour wilde we eigenlijk wel een biertje drinken, maarja, dat is verboden in Brunei. Onze Driver wist daar wel wat op. We gingen naar een vriend, die hij G noemde, waar ze nog wel wat bier hadden staan. Zo gezegd, zo gedaan. We hebben heerlijk wat biertjes gedronken. Daarna gingen we het Empire Hotel om even van het uitzicht te genieten over zee en van dat hotel zelfs. Wat een groot, luxe ding. Zo'n grote hal had ik nog nooit gezien. De hal was zeker 4 etages hoog, nee ik maak echt geen grapje. Laat staan over het zwembad. Daar kon je gewoon een jacht inleggen. Na deze gave dag hadden we toch wel een ander beeld gekregen van Brunei. Hoe strikt het ook mag zijn en wat je ook op het internet leest. Het is toch altijd anders als je daar eenmaal bent.

De volgende dag relaxte we, pakte we onze tas in, haalde we lekker wat vitamine shakes (want ja, die kom je echt wel te kort) en rustte we vooral uit. Na nog 1 nacht in Brunei pakte we weer de bus om naar Kota Kinabalu te gaan en daar vervolgens een vliegtuig te pakken naar alweer een nieuw land. Doei Maleisië en Brunei, Hallo Filippijnen!

• 17 Augustus 2019 - 07:22

Ben:

Hoi Jarno en Lotte, weer een mooie belevenis met grote tegenstellingen en culturele highlights. Op naar het volgende avontuur! BEN BENieuwd!

• 19 Augustus 2019 - 09:03

Paulien:

Hoi Jarno en Lotte,
    Echt de mooiste foto deze keer vind ik jullie beiden in die zwarte gewaden.