Mirissa & Galle - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Jarno Lotte - WaarBenJij.nu Mirissa & Galle - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Jarno Lotte - WaarBenJij.nu

Mirissa & Galle

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Jarno

05 Oktober 2019 | Sri Lanka, Galle

We kwamen aan in Mirissa en er waren een paar heftige regenbuien geweest. Alle straten stonden blank. Nadat de eigenaar van ons vorige resort had afgezet bij ons nieuwe hotel, Caliban Hotel, wilde we wat gaan eten. Omdat de straten blank stonden, liepen we op blote voeten over de straten. Het kon ook niet anders, want het water kwam tot onze enkels.

De eerste dag deden we lekker rustig aan. We wandelde een beetje door Mirissa en over het strand, maar de dag erna vonden we een goede plek om te gaan surfen. Jarno nam een klein board en zocht de hogere golven op, terwijl ik een lesboard en een les nam. De golven waren behoorlijk hoog en er stond een beste stroming. De eerste, en ook gelijk de laatste keer, dat wij hebben gesurft, was in 2018 in Frankrijk, Bretagne. Dus al een tijdje geleden. Aangezien ik niet zo'n talentvolle sporter ben zoals Jarno, was het voor mij heel fijn om een leraar te hebben die je verteld wat je beter kan doen etc. Het was zo gaaf om dit weer is te doen!

Naast surfen was er niet veel meer te doen in Mirissa. Ja, we konden walvissen spotten, maar dat was erg duur en de reviews waren niet al te best. Dus we zochten een taxi om naar Galle te gaan. Dat is een iets grotere stad ten westen van Mirissa. Ongeveer een uurtje rijden. We hadden overigens de meest bizarre taxi chauffeur ooit. Kon geen wood Engels, we kregen continue z'n vrouw aan de lijn en hij reed constant 40.. Dus dat uurtje rijden was ruim anderhalf uur geworden. Maar goed, we zijn uiteindelijk heel aangekomen en dat is het aller belangrijkst. We hadden een kamer geboekt bij het Galle Paradise Inn. Het lag buiten af in een leuke woonwijk. Echt nog lokaler kan het niet. Die avond aten we bij onze kamer en de eigenaar stelde ons voor om een tour te gaan doen. Hij zou ons naar het Old Dutch Fort brengen, Rock Temple en Jungle Beach. Helemaal top. Dus de volgende dag stonden we vroeg op en vertrokken we, na het ontbijt, naar het oude Nederlandse fort. Hoe gaaf? We werden vlak bij de klokkentoren gedropt en we hebben het hele fort rond gelopen. Het was prachtig en goed bewaard. Vlak bij het fort kwamen we een oud Nederlands ziekenhuis tegen, niet dat daar nog veel van over was. Ja, het gebouw was prachtig, maar er zaten allemaal restaurants in en er stonden verder geen informatie bordjes ofzo. We liepen verder de straten door en met een beetje fantasie, kon je er veel Nederlands in terug zien. Iets verderop in de straten, vlak bij een groot plein met gigantische bomen, stond een oude Nederlands hervormde kerk en daar moesten we natuurlijk even binnen kijken. De vloer bestond uit tegels en grote grafstenen, waar Nederlandse geschriften op stonden. Het zag er eigenlijk gewoon uit als een kerk, weliswaar met palmbomen er om heen. We liepen door de straten terug naar onze tuktuk en we gingen door naar onze volgende bestemming, Rock Temple. Het was een klein half uurtje rijden. We reden langs de kust en ik vroeg mij ineens af hoe het hier op 26 december 2004, de dag van de tsunami, er uit had gezien. Je zag er echt niets meer van terug. Misschien als je het aan locals zou vragen dat ze je wat konden aan wijzen l, maar zo vanuit de tuktuk zagen we weinig.
We kwamen aan bij de Rock Temple. Er stond en mooi beeld en de tempel was gebouwd in de rotsen. Het zag er erg mooi uit, maar inmiddels hebben we zo veel boeddhistische tempels gezien, dat ze allemaal op elkaar beginnen te lijken. Er stond een kleurrijk beeld naast een witte pagode, een heilige boom en er liep een mooie pauw op de rots van de tempel. Volgens onze gids was dat heel bijzonder en bracht het geluk. Na de Rock Tempel gingen we naar Jungle Beach. Een mooi stand waar voornamelijk locals komen. Ja, en dat was het en niet veel meer dan dat. Zand, schelpen, zee en jungle. Prachtig.
We gingen terug naar ons slaapplek waar we bij het gezin werden uitgenodigd om thee te komen drinken en niet veel later stonden we slagbal te spelen op straat. De hele buurt was uitgelopen, want hoe vaak zien ze daar 2 kaaskoppen slagbal spelen? Nooit. Het was een gezellige avond.

De volgende dag werden we naar het busstation gebracht, zodat we de bus konden nemen naar Colombo. We hadden vlakbij het vliegveld een kamer kamer geboekt. De eigenaar bracht ons de volgende ochtend naar het vliegveld, om Azië echt te gaan verlaten en naar een ander continent te gaan..

• 06 Oktober 2019 - 12:35

Gert-Jo:

mooi hoor je moet alleen nog ff onder de foto's zetten wat het allemaal is

• 08 Oktober 2019 - 09:09

Paulien:

Lieve Jarno en Lotte,
    Zo dat andere continent is dus Europa geworden!
    Wat een verrassing, maar wat jammer dat wij jullie spannende verhalen niet meer kunnen lezen.
    Ik zou zeggen Goede reis terug naar Nederland en alvast Welkom thuis!
    Lieve groeten Paulien

• 08 Oktober 2019 - 11:50

Helma:

Hi Lotte en Jarno, prachtige foto's weer van jullie avonturen. Wat hebben jullie veel gezien en meegemaakt.
    Tot gauw weer….

• 10 Oktober 2019 - 14:15

Ben:

Beste Jarno en Lotte, wederom een aantal bijzondere sightseeings, die door de uitgebreide berichtgeving ook hier tot leven komen. Wat zullen jullie met veel weemoed op de afgelopen maanden terugkijken. Heel bijzonder veel dank, dat jullie jullie belevenissen met anderen gingen delen. Chapeau!