Yangon - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Jarno Lotte - WaarBenJij.nu Yangon - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Jarno Lotte - WaarBenJij.nu

Yangon

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Jarno

08 September 2019 | Myanmar, Rangoon

Waar ligt dat dan? Ja, dat lees je zo. We waren eerst nog in Cebu-city, waar we een vliegtuig pakte naar Kuala Lumpur. Hallo Maleisië! Voor 8ste keer inmiddels. Ja, zoveel stempels hebben we inmiddels verzameld van Maleisië. We hadden hier een tussen stop van ruim 9 uur, dus we besloten naar KLCC (Kuala Lumper City Centre). Hier staan de beroemde Petronas Twin Towers. Het was erg druk op de weg en het duurde 2 uur om daar te komen, we namen onze foto's, dronken een kopje koffie en gingen weer terug naar het vliegveld. We hadden een ticket om naar Yangon te vliegen in Myanmar! Hallo land nummer 10! Met jou erbij hebben we, op Oost-Timor na, heel Zuidoost-Azië gehad!

Myanmar ligt links van Thailand. Het land is enorm Boeddhistisch en iedereen loopt in rokken. Ja, mannen ook. Het hoort er gewoon bij. Zoveel huid laten zien doen ze gewoon niet. Wijzen is onbeleefd en geld aan geven doe je met 2 handen of met een en andere hand onder je elleboog. Je hoofd laten zakken als iemand bedankt of groet is netjes.
In het noorden is er een burgeroorlog. Die, volgens locals, vooral met religie te maken heeft. Niet een plek waar je graag heen wilt, dus dat doen we dan ook lekker niet.

Onze eerste doel in Yangon was een vliegticket scoren naar ons volgende land, maar we wilde vooral niet te veel betalen. Ja, dat duurde even maar het was ons gelukt. We zaten pas rond 4 uur aan ons ontbijt... Oepsie. We gingen naar een leuk Indisch restaurant waar een Duits meisje, Sophie, leerde kennen en zij schoof bij ons aan. Ze was een bijzonder type. Beetje hippie-achtig, maar zeker geen onaardige meid. Het is altijd leuk om iemand anders zijn kijk op de wereld te leren kennen. Ook was zij al wat langer in Myanmar en ze gaf ons wat tips over plekken in Myanmar.

De aller mooiste tempel van heel Myanmar staat in Yangon. Hoe kun je die nu overslaan? Nou, niet dus. De tempel heet Shwedagon Zedi Daw, is ruim 2500 duizend jaar oud en heeft een pagode van zo'n 50.000 kilo goud. Voor de Boeddhisten is deze tempel erg heilig.
Toen wij er aankwamen moesten we onze slippers uit doen, je mag alleen op blote voeten naar binnen. Jarno moest ook aan de rok geloven anders mocht hij niet naar binnen. Na een klein stukje lopen zagen we de eerste tempels al en daar acher stond de gouden pagode. Wat was hij groot en indrukwekkend! De pagode was het middel punt van het complex, er omheen stonden allemaal andere tempels waar de mensen aan het bidden en zingen waren. We werden aangesproken door lokale Engels studenten om hun Engels te oefenen. We gingen even met ze zitten en hadden simpele gesprekken over van alles en nog wat. Natuurlijk kwamen we niet weg zonder een groepsfoto en een hoop selfies. We maakte onze ronde af bij de Shwedagon Zedi Daw en gingen daarna terug naar ons hotel en boekten een nachtbus richting het noorden. Naar een van de mooiste plekken van Azië.

• 08 September 2019 - 20:13

Linda:

Hai Jarno en Lotte, moet zeggen Jarno die rok misstaat je niet

• 08 September 2019 - 20:16

Linda:

Oh, ik zie dat een groot gedeelte niet gepakt is wat ik had geschreven.
    Maakt ook niet uit, haha.