Caïro - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Jarno Lotte - WaarBenJij.nu Caïro - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Jarno Lotte - WaarBenJij.nu

Caïro

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Jarno

10 Oktober 2019 | Egypte, Caïro

Doei Azië, hallo Afrika! AFRIKA?! Ja zeker en we hebben er zin in. Even wat anders. We vlogen van Sri Lanka, via Oman, naar Egypte. Caïro om precies te zijn. Onze vluchten gingen soepel en snel. Toen we aankwamen op het vliegveld moesten we een simkaart regelen en egyptische ponden zien te krijgen, zodat we met de taxi naar ons hotel, My Hotel Hostel, konden gaan. We vonden een taxi voor een goede prijs. De chauffeur was heel aardig, maar sprak slecht Engels. Hij probeerde ons wat Arabische woorden te leren, maar toen we bij ons hotel aankwamen, gaven wij hem wat fooi. We hadden van Tim gehoord dat je taxi chauffeurs ongeveer 10% fooi moeten geven, want dat is netjes, maar onze taxi chauffeur verwachte bijna 90%! Hij werd kwaad en probeerde ons te intimideren. Nu zijn wij inmiddels zeer ervaren reizigers en gingen wij er niet op in. 10% is genoeg. Klaar. Na nog wat kleine intimidatie pogingen, pakte we onze spullen en liepen we weg. Ons hostel was prima, redelijk schoon, prima bedden en het zat tegen over het Egyptisch Museum der Oudheden.

De volgende morgen waren optijd wakker en gingen we na het ontbijt naar het museum. Het museum was echt gigantisch. Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit in zo'n groot museum ben geweest. We liepen naar binnen en het eerste waar we tegen aan liepen was de steen van Rosetta. We liepen door en kwamen langs allemaal granieten sarcofagen en grafkisten. De hiërogliefen waren er zo gedetailleerd uit gehakt dat je bijna niet kon geloven dat ze bijna 5000 jaar oud waren. Er waren allemaal beelden, sommige zo groot dat ze tegen het plafon aan stonden en andere weer zo klein dat je bijna een vergrootglas nodig had om te kunnen zien wat het was. We gingen naar boven, want hier zouden de meest bijzondere kunstvoorwerpen staan. De schatten uit de tombes bijvoorbeeld. Er was een lange gang, die gevuld was met de schatten. De schatten waren van een Farao Yuya en zijn vrouw Thuya. Het graf van deze Farao's was het best bewaarde graf, tot dat het graf van Toetanchamon werd gevonden. Na de schatten te hebben bewonderend, liepen we verder en kwamen we bij een kamer aan waar de schatten van Toetanchamon lagen. Zijn graftombe is in 1922 door Howard Carter ontdekt in de Valley of the Kings en de schatten die Toetanchamon in zijn tombe had staan, zijn de allermooiste ooit gevonden. In deze kamer stond zijn dodenmasker. Niet zomaar een masker, HET masker. Het beeld van het oude Egypte. Daarnaast stonden ook zijn 2 sarcofagen in de kamer. Samen met tientallen sieraden en wapens. Alles had de mooiste edelstenen en barste van het goud. Een van de wapens die hij had, een klein mes die bij zijn mummy was ingewikkeld, zou zelfs gemaakt zijn van het ijzer uit een meteoriet. Hoe bijzonder is dat? We liepen verder en kwamen aan bij de Royal Mummy's. Een apart gedeelte van het museum waar alle de mummies lagen van Ramses II en nog een hoop andere. Van de mummies en de schatten van Toetanchamon mochten we helaas geen foto's maken, maar gelukkig stonden er wel andere schatten van Toetanchamon, waar we wel foto's van mochten maken. Denk aan zijn troon, kisten, beeldjes en noem maar op. Wat was dit museum bijzonder! We waren zo opgegaan in het museum dat het ineens half 4 bleek te zijn. We hadden nog niet eens geluncht! We gingen snel terug pakte een taxi naar de wijk, Zamalek, waar Tim is opgegroeid, om daar een echte Egyptische shoarma te gaan eten. Zo lekker!

We waren optijd wakker. Gingen ontbijten en maakten ons gauw klaar, want we gingen op tour! Vandaag gaan we onderandere naar de Piramides van Gizeh. We werden door een taxi chauffeur opgehaald en hij zou ons die dag overal heen brengen.  Onze eerst stop was natuurlijk de Piramides van Gizeh. De meest bekende piramides van Egypte en de Sfinx natuurlijk. Toen we er aan kwamen kregen we een we aantal mensen naar ons toe, die ons kameelritten aanboden. Die hebben we vriendelijk afgeslagen en we zijn zelf naar de piramides gelopen. Wat waren ze groot! Nog groter dan we in eerste instantie dachten. We liepen eerst naar de Piramide van Cheops, dit is de grootste van de 3 en werd gebouwd door de Farao Khufu. Hij had vele namen waaronder ook Cheops. We liepen er een rondje omheen. Onderweg werd er continu gevraagd of we op kamelen wilde rijden, of we foto's wilde hebben, of we dit wilde kopen. Je werd er gek van! "La shukraan!" Dat betekend: nee bedankt. Met een man gingen we echter wel op de foto. Hij had een kameel en daar mochten we mee op de foto. Ik kreeg een vieze stink sjaal om zijn gezicht heen en poseren maar! Jarno ging samen met deze man op de foto en die man stond er op, dat Jarno op de kameel moest gaan zitten. Dat sloeg hij af, maar voor hij het wist tilde de grote Egyptenaar Jarno op en wilde hem zo op de kameel zetten. Ik ging echt stuk van het lachen, maar Jarno vond het echter niet zo leuk. We gaven die man een tip en we liepen door naar de 2e piramide, de Piramide van Chefren. Dit is de best bewaarde piramide en werd gebouwd door de Farao Chafra. Ook deze man had meedere namen waaronder Chefren en hij was de tweede zoon van Farao Khufu, (Cheops). Je kunt bij deze piramide de originele buiten kant in de punt nog zien zitten. Echt ontzettend gaaf! Ook bij deze piramide liepen we er rustig een rondje omheen. Het was erg warm, hadden andere halve liter water en dat gingen snel op. Je bleef maar zweten in die warmte, maar het wat meer dan de moeite waard. We liepen verder richting de laatste piramide, de Piramide van Mykerinos. Deze werd gebouwd door de Farao Menkaoera en hij aas de zoon van Chafra. Dus de piramides zijn van opa (Cheops), vader (Chefren) en zoon (Mykerinos). Bij deze piramide zagen we een klein, zwart hondje lopen. Heel mager en bang. We gaven ons laatste water aan deze kleine pup, wat hij gulzig op dronk. Wat moet dat arme beestje een dorst hebben gehad. De laatste piramide had 3 kleinere piramides ervoor staan, net als de eerste die we hebben bezocht. Dat zijn graven van de Koninginnen en de hoge priesters. Nadat we de laatste piramide hadden gezien, liepen we door de woestijn en ruïnes richting de Sfinx. Die wilde we natuurlijk ook nog zien. De Sfinx is een stuk kleiner dat de piramides, maar daardoor niet minder indrukwekkend. Een leeuwen lichaam met een mensen hoofd. Ze vermoeden dat dit het gezicht is van Farao Khufu (Cheops), maar echt bewijs is er niet. Het is allemaal zo interessant en indrukwekkend.
We gingen terug naar onze taxichauffeur en reden richting Saqqarah. Hier staat de piramide van Djoser en dat is, tot zover bekend, de aller eerste piramide. Hij is ontworpen door zijn vizier Imhotep en hij word gezien als de allereerste genie van de wereld. Denk aan Albert Einstein etc. De piramide die hij ontworpen heeft voor Faro Djoser is anders dan andere piramides. In plaats van een punt, heeft deze 6 treden. Ik kan nog zo veel informatie schrijven, maar dan zijn we volgend jaar nog niet klaar. Na de Saqqarah, gingen we naar Memphis. Niet in Amerika, maar hier in Egypte. Een oude stad aan de oever van de Nijl. Deze stad heeft zo veel geschiedenis, dat ik er niet eens aan ga beginnen om op te schrijven. Van de oude originele stad, is amper wat over. Er staan wat beelden die allemaal beschadigd zijn. De reden waarom we hier heen gingen was om het grote, granieten beeld van Ramses II. Hij was zo gedetailleerd en dat terwijl hij 3200 jaar oud is. Onvoorstelbaar. Na Memphis gingen we terug naar ons hotel en we waren kapot. Wat een lange, maar ontzettend gave dag.

We bleven nog een dag in Caïro en daarna gingen we met de trein richting Luxor om daar te beginnen aan een Nijl cruise! Zin in!

• 10 Oktober 2019 - 14:27

Ben:

Hallo Jarno en Lotte,

Het einde van jullie reis nadert, maar wat jullie nu nog te zien krijgen is uitermate indrukwekkend. Ik ben 1966 nog op de pyramide van Cheops geweest. Dat is allang verboden. Er was toen ook een licht-en klankspel in het duistere van de nacht. Toen kwam er hoog boven van ons reisgezelschap een spoetnik langs. Wat een contrast. Je raakt inderdaad diep onder de indruk van wat de Egyptenaren in het verre verleden gepresteerd hebben. In het museum wordt je er stil van!
    BEN BENieuwd naar jullie ervaringen in Luxor!
    Hartelijke groeten,
    Ben