Gili Trawangan - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Jarno Lotte - WaarBenJij.nu Gili Trawangan - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Jarno Lotte - WaarBenJij.nu

Gili Trawangan

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Jarno

28 Juli 2019 | Indonesië, Gili Trawangan

Vanuit Bali gingen we met een fastboat naar de Gili eilanden. Naar Gili Trawangan om precies te zijn. Dat is het grootste eiland van de 3. Van te voren kregen we te horen dat 't best een pittige tocht kon worden en dat veel mensen zeeziek worden. Inderdaad, de boot ging heel hard en er waren hoge golven. De boot klapte soms keihard op het water. Gelukkig duurde de rit maar 2 uur...
We kwamen aan op Gili Trawangan. Het water was mooi blauw, het zand redelijk wit en er stonden een hoop paarden met wagens. Op de Gili-eilanden hebben geen gemotoriseerde voertuigen, dus alleen fietsen, elektrische scooters of steps en paard en wagen. Het was maar een klein stukje lopen naar ons huisje van Pondok Wildan Bungalows. Het was al laat, waren moe en hadden honger. Dus we dropte onze backpacks en gingen op zoek naar wat te eten. Bij ons om de hoek zat een Thais restaurant waar we heerlijke Pad Thai aten. Die hadden we sinds Thailand niet meer gehad. YUMMY!

De volgende dag sliepen uit tot laat. Ja echt, het was 1 uur ofzo. We besloten ergens te ontbijten en eindigen bij een leuke strandtent, waar we na ons ontbijt gelijk overgingen op een fles Hatten wijn.
Ik had via Twan Kemp, een collega van mij, een nummer gekregen van een Vlaamse duikinstructeur, Tom Mazur, die hier op Gili Trawangan werkte. Hij werkte bij Manta Dive. Jarno heeft zijn duik certificaten al, maar ik nog niet en mijn Open Water Cerificaat halen was iets wat ik heel graag wilde doen. Alleen al om samen allemaal nieuwe onderwater werelden te ontdekken leek mij al heel gaaf. Dus zo gezegd, zo gedaan. We gingen naar Manta Dive waar we een afspraak maakte om samen een Try Dive te gaan doen. Omdat ik geen certificaat had moest ik eerst oefenen in het zwembad voor de basis technieken. Na de Try Dive zou ik gaan beslissen of ik voor mijn Open Water Cerificaat zou gaan. Toen de afspraak gemaakt was, gingen we even wat eten en liepen we wat rond over de winkel straat.

Ik moest al vroeg opstaan om naar Manta Dive te gaan. Jarno en ik ontbeten samen en daarna ging ik die kant op. Jarno die zou later komen om mee te gaan met de Try Dive. Ik leerde Carla, mijn instructrice, kennen en haar instructrice in opleiding, Lisa. Samen met nog 3 Franse meiden gingen we oefenen in het zwembad. Masker onderwater af en op zetten, lucht delen met je buddy en noem maar op. Daarna kwam Jarno erbij en gingen we naar zee. We deden ons materiaal op en gingen de zee in. Het was echt super en we hadden ook nog geluk dat we 2 zeeschildpadden zagen! Na deze duik besloot ik mijn Open Water Cerificaat te gaan halen. Dit zou betekenen dat ik die middag nog een duik moest doen, de dag erna 3 duiken en een toets. Jarno die ging natuurlijk niet mee want hij had zijn certificaat al.  Dus hij had lekker 2 dagen voor zichzelf. Mijn 2e duik deed ik samen met Carla en Lisa in het zwembad, om allemaal oefeningen te doen. Uitrusting af en aan doen onderwater, stuk blind zwemmen, en noem maar op. Niet om arrogant te klinken, maar ik deed alles in een keer goed. We waren veel sneller klaar dan Carla had verwacht dus dat gaf mij meer tijd om te leren. In de avond heb ik zitten blokken, terwijl Jarno buiten lekker een filmpje keek. Na dat ik het leren zat was zijn we even een drankje om de hoek gaan doen.

En weer moest ik vroeg op, want ik had deze dag 3 duiken. Bij Manta Dive maakte ik samen met Carla en Lisa alles in orde. Ik werd gelijk overhoord en moest alles in elkaar zetten. Daarna gingen we naar de boot en gingen we naar onze eerste plek. Een prachtige plek met ontzettend veel vissen en verschillend koraal. We zagen een paar bijzondere vissen zoals een Frog fish en een zwemmende Spotted Moray. De Nederlandse namen weet ik niet. Onze 2e plek was Turtle Point en deze plek stond bekend als de Times Square van de zeeschildpadden. Inderdaad, ik telde er een stuk of 10 bij elkaar. Ook zag ik op deze plek voor het eerst een Cuttlefish. Een soort inktvis. Super  gaaf. Na de 2e duik hadden we een korte lunchpauze en Jarno zat al op mij te wachten bij de duikschool, dus we hadden gezellig samen onze lunch. Daarna moest ik weer gauw weg, ik gaf Jarno een kus en ging naar de boot. Klaar voor de 3e duik. Bij deze duik zag ik voor het eerst een octopus en ik zag hem ook van kleur veranderen. Zo gaaf! Na de 3e duik was ik echt kapot dus zodra we klaar waren ging ik naar ons huisje. Even lekker een dutje doen. Jarno had een leuk, Mexicaans restaurant gevonden waar we die avond gingen eten. Wat hebben we daar heerlijk gegeten, maar hadden de meest smerig cocktail ooit. Een bloody Mary met tomatensap, tabasco en nog iets. Gatver!

Onze laatste dag op Gili Trawangan was alweer aangebroken. Ik moest de toets nog maken, maar ik had goed geleerd en maakte mij niet druk. Dat hoefde ook helemaal niet, want ik had van de 50 vragen maar 3 fout. Dus met vlag en wimpel geslaagd!! Yes!! Daarna wachtte we op de boot die ons terug zou brengen naar Bali. En ja, ook deze rit was weer verschrikkelijk en nog erger dan de heen weg. Na de boot moesten we nog 2 uur met de bus naar ons hotel, 100 Sunset Kuta Hotel & Ballroom. Jarno kreeg het weer voor elkaar dat we voor de deur werden afgezet. We checkte in en gingen naar de kamer. De kamer was super en had een van de aller lekkerste bedden ooit. Zo lekker, dat we na het eten gelijk in bed zijn gaan liggen en de volgende dag alleen voor een tripje naar de supermarkt uit bed gingen. Na 2 heerlijke nachten in dat fijne bed gingen we naar onze volgende bestemming. We gaan weer terug naar Maleisië en niet zomaar Maleisië, nee wij gaan naar Borneo!

  • 28 Juli 2019 - 07:41

    Linda:

    Gefeliciteerd met het behalen van je certificaten Lotte, echt super want het is toch wel een hele mooie wereld daar beneden als je dat zo ziet.
    En wat leuk dat ze ook foto’s tijdens het duiken van je maakte.
    Hoorde van Geralda hoe fantastisch het was daar.
    Wat is de natuur toch mooi hè? ( als wij mensen het niet verder zouden verpesten )
    En dan naar Borneo, naar de orang-oetans neem ik aan want dat moet je gezien hebben als je daar bent, zou ik ook nog wel eens willen.
    Ik als apen gek ( wij zijn oa naar de wilde gorilla’s geweest en chimpansees in Oeganda ) ben jaloers op jullie , in de goede zin van het woord natuurlijk haha.
    Ik kijk uit naar jullie apen verhalen,.
    Geniet!!!!!

  • 28 Juli 2019 - 08:53

    Irene En Geurt :

    Lotte gefeliciteerd met het behalen van je certificaten, knap hoor!
    Veel plezier op Borneo samen!
    Liefs, Geurt en Irene

  • 29 Juli 2019 - 06:18

    Helma:

    Gefeliciteerd lieve meis met de certificaten. 1 keer gedoken in mijn leven en weten hoe geweldig dit is.
    Prachtig mooie onderwaterwereld foto's. Wat een rust dat uitstraalt.
    Fijn je gehoord te hebben aan de telefoon gisteren en ben benieuwd naar jullie nieuwe jungle verhalen.
    Tot gauw weer met fantastische belevenissen.
    Dikke kus, mama, Helma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jarno

Actief sinds 27 Jan. 2019
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 12256

Voorgaande reizen:

20 Februari 2019 - 15 Oktober 2019

Onze reis door Zuid Oost Azië

Landen bezocht: