Changwat Phuket, Thalang District - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Jarno Lotte - WaarBenJij.nu Changwat Phuket, Thalang District - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Jarno Lotte - WaarBenJij.nu

Changwat Phuket, Thalang District

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Jarno

14 Maart 2019 | Thailand, Phuket

Na Kata en Karon Beach gingen we naar het noordoosten van het eiland. Dit deden we omdat hier het Phuket Elephant Sanctuary zit. We hadden een ontzettend leuk huisje geboekt bij Rat Villa. De naam was niet echt uitnodigend en ondanks het geen reviews had, zag het er goed uit.
De reis naar Rat Villa ging erg makkelijk, we hadden een taxi geboekt en die zette ons voor de deur af. De eigenaar, die Lars heette, stond al op ons te wachten. Lars was een hele aardige man die weinig Engels sprak maar door Google Translate konden we hele gesprekken voeren.

Nadat we onze spullen in ons huisje hadden gelegd zijn we naar het Phuket Elephant Sanctuary gegaan. We moesten ongeveer 500 meter lopen voordat we bij het hoofdkantoor kwamen. Het was dus letterlijk om de hoek van ons huisje. We werden met een auto opgehaald en naar de Sanctuary gebracht die verder in het bos lag. We reden op een onverharde weg steeds dieper het bos in en onderweg zagen we al een paar olifanten. Toen we eenmaal bij het hoofdgebouw aan kwamen kregen we een soort introductie video te zien waarin ze vertelde over de olifanten en waarom ze dit werk doen. Phuket Elephant Sanctuary is een bedrijf die zich inzet voor mishandelde olifanten. Ze kopen de olifanten op van hun eigenaar wat ongeveer tussen de 30.000 en 50.000 euro kost. Daarna moeten ze nog de olifanten vervoeren naar hun opvang en moeten ze nog een gezondheids check plus eventuele medicijnen krijgen. Na de video gingen we met een gids in kleine groepjes het terrein op. Het duurde niet lang of we zagen onze eerste olifant. De gids vertelde ons dat elke olifant hier zijn eigen verzorger heeft die op het terrein woont en omdat deze olifanten erg mishandeld zijn is het goed en fijn voor ze dat ze degene die bij hun is ook kennen.  Met deze olifant mochten we op de foto. We mochten haar niet aanraken of echt dicht in de buurt komen maar op ongeveer 6 meter afstand mochten we een foto maken. Wat een bijzonder ervaring om zo'n gigantisch dier te mogen zien. Na hier even bij stil te hebben gestaan gingen we verder want verderop stonden nog 2 olifanten. Een van deze 2 was 70 jaar oud en had haar hele leven gewerkt en dat zag je ook. Ze had een wat ingevalle  hoofd maar ze zag er gelukkig uit. De andere olifant was een stuk groter en jonger. Je zag echt dat deze nog in de bloei van haar leven zat. De verzorgers begeleidde de olifanten naar een bad waar de olifanten in mochten afkoelen. In dit bedrijf mochten we jiet met ze zwemmen of aaien omdat dit ook stress kan opleveren bij de olifanten we mochten kijken. Een plonsde er zo in en bleef even liggen op z'n zij, daarna maakte hij belletjes met z'n slurf. Nadat de olifanten waren afgekoeld kregen we de kans ze te voeren. We moesten allemaal onze handen wassen en daarna kregen een hand fruit. De olifanten stonden achter een soort houten reling voor de veiligheid en zo mochten we ze voeren. Jarno en ik gingen om de beurt. Het was heel indrukwekkend hoe sterk de slurf alleen al is van een olifant. Het is echt een onbeschrijfelijk ervaring om zoiets te mogen doen. Als je de kans krijgt om het te doen, doen! Na het voeren hebben we zelf lekker gegeten en daarna werden we terug gebracht.
'S avonds hebben we gezellig met Lars gezeten en een biertje gedronken. We wilde graag een scooter huren zodat we ook nog naar een opvang voor gibbons konden en een paar watervallen die in de buurt zaten. Lars wilde het allemaal regelen. Hij had een vriend die een boot hand en dan konden we naar een eiland voor de scooter. Bijzonder, maarja we dachten dat hij wel zou weten.

De volgend dag stonden er vroeg op om de scooter op de halen. Lars bracht ontbijt en daarna gingen we naar Bang Rong Pier waar de op de boot zijn gestapt naar Naka Noi Island voor de scooter. Het was een prachtige tocht met prachtige bounty eiland afgewisseld met rotsachtige kusten en mangrovebossen. Eenmaal op Naka Noi Island kwamen we er achter dat dit eiland heel klein was en er waren geen wegen. Het was ook echt niet mogelijk om een scooter te huren en al gauw kwamen we er achter dat het om een miscommunicatie ging. Wij bedoelde scooter, Lars dacht waterscooter. Dus we besloten misschien dat maar te gaan doen. Blijkbaar mochten we niet samen op een waterscooter, nee we moesten een begeleider meenemen en die zou gaan varen dan konden wij achterop. Dat wilde we niet, of zelf varen of niet. We besloten maar wat te gaan drinken in een tent verder op. Onze captain zei dat als we eerder terug wilde moesten we dat laten weten. Dus we hadden even lekker een fruitshake gedronken en we wilde eigenlijk wel terug want er was gewoon niets te doen. Het was echt prachtig eiland, met witte strand, azuurblauwe zee maar er was niets te doen of het was heel duur. Na ons drankje zijn we terug gelopen naar de boot. Tenminste dat wilde we, maar onze boot was weg. We hebben de hele dag op Naka Noi Island gezeten zonder te weten of onze boot terug zou komen. We hebben onze dag door gebracht met drankjes doen, beetje zwemmen, eten en ondertussen toch genieten van hoe mooi het eiland eigenlijk was. En gelukkig kwam onze boot rond 4 uur weer terug om ons op te halen. Echt een geluksmomentje. Lars heeft ons opgepikt en hebben onderweg even een stop gemaakt bij een waterval en hij de Gibbon opvang die helaas al geslotenwas.
'S avonds zijn we gezellig met Lars uiteten geweest bij vrienden van hem want zijn hadden de lekkerste Pad Thai. Dat is het gerecht in Thailand en eigenlijk altijd lekker. En deze was inderdaad erg lekker.

De dag erop gingen we in de ochtend vissen en onze vangst zouden we lekker gaan barbecuen. We stonden vroeg op en Lars zat al weer te wachten met een vers ontbijt. Daarna gingen we gelijk door naar een haven waar we op de vissersboot stapje, wat overigens ook een Longtail boot was. Na een klein stukje varen kwamen we bij de eerste plek aan. Maar we kwamen er snel achter dat we hier niks zouden vangen. Op naar de volgende plek waar we helaas ook weer niets vingen. Maar op de 3e plek had een van de ervaren vissers beet en Jarno mocht hem ophalen. Het was een barracuda. Na deze grote vangst vingen we helaas, op een paar mini vissen na, niets meer. We gingen terug naar de haven.
Om ongeveer 4 uur zouden we met Lars naar de markt gaan om extra vis te halen want aan 1 barracuda met z'n 3e heb je niet echt genoeg. Maar toen wij om 4 uur Lars zagen, was hij al geweest. Hij had rode krab (wat echt een luxe delicatesse is op Phuket), 2 vissen en inktvis gehaald. Dit heeft hij voor ons klaar gemaakt op Thaise wijze. Het wikkelde de vis en inktvis in bananenbladeren uit de tuin en daarna in foli. De krab legde hij zo op de barbecue. Hij had ook allemaal lekkere sausjes gemaakt. Een soort ketjap saus met suiker leek het wel en zo ontzettend lekker. Het was een super leuke avond en veel lekker eten.

De volgende morgen kregen we wederom ontbijt van Lars. We pakte onze spullen en Lars bracht ons naar de bushalte. Na afscheid te hebben genomen van deze super gezellige man vervolgen wij onze reis richting Khao Sok National Park.

• 14 Maart 2019 - 09:01

Oma Moos + Ilona:

Hoi lotte,

Super leuk om je verhalen te lezen en foto's te zien, wat heb je al veel gezien en gedaan.
    Wat is het daar mooi zeg !
    Lieve groetjes van oma x en mij natuurlijk x

• 14 Maart 2019 - 11:34

Mieke En Jan Sloot:

Als dierenliefhebbers komen jullie zo aardig aan je trekken. Mooi om te lezen hoe men daar omgaat met de olifanten die stuk voor stuk een nare geschiedenis kennen. Ook mooi is de manier waarop Lars zich voor jullie heeft uitgesloofd. De vriendelijkheid spat er van af. Elk avontuur is een verhaal apart.
    Aan het eind van jullie reis zou je wellicht een boek kunnen schrijven.
    Lekker doorgaan.
    Groetjes Mieke en Jan

• 14 Maart 2019 - 11:54

Irene Van Doornik En Geurt Van Ginkel:

Wat hebben we weer genoten van jullie reisverslag! Wat geweldig dat er toch altijd mensen zijn die zich het lot van mishandelde en verwaarloosde dieren aantrekken en daar daadwerkelijk iets aan doen! Leuk dat jullie ook contact hebben met de plaatselijke bevolking en zoveel gastvrijheid ervaren. Geniet van het mooie weer ( het is hier op het moment al een paar dagen regenachtig en guur, met veel wind!) van elkaar en van jullie belevenissen!
    Liefs, Geurt en Irene

• 14 Maart 2019 - 17:56

Marco Danielle Janel Danika:

Erg leuk de reis verslagen .blijven jullie volgen .veel plezier nog .wel een beetje jaloers op jullie.

• 17 Maart 2019 - 06:58

Helma:

Hey Jarno en Lotte,
    Wat een geweldig avontuur hebben jullie beleefd. En leuk het contact te ervaren met de lokale bevolking, dit is zo waardevol.
    Goed dat er mensen zijn die zich het lot van de olifanten aantrekken, en fijn dat jullie ook deze kant hebben mogen ervaren.

Nou ik kijk alweer uit naar het volgende avontuur, geniet van elke seconde. Liefs mama

• 17 Maart 2019 - 06:56

Helma:

Prachtige foto's trouwens !!!!!

• 21 Maart 2019 - 17:20

Misja:

Wat goed, om te zien dat er naast al dat dierenleed ook nog mensen zijn die er wat aan proberen te doen!
    Ik ben dan wel niet de grootste dieren vriend....maar het platspuiten van tijgers en mishandelen van olifanten zou ik zeker verschrikkelijk vinden om te zien! En zou ik net als jullie niet aan meewerken! Wat super leuk dat jullie naar het opvangcentrum zijn geweest!
    Ik weet dat vissen niet makkelijk is! Maar toch had ik van jou Lotte wel verwacht dat je er een had gevangen, haha jij was altijd al goed in beesten vangen in zee, het moet daar dan wel ongelofelijk weinig vis hebben gezwommen. Of het waren hele slimme vissen die zich niet lieten vangen! Een soort van superinteligetiapescada ofzo....
    Enyways ik ga snel het volgende verhaal lezen